Ylipaino selätetään pitkäjänteisyydellä

Ylipaino selätetään pitkäjänteisyydellä

Teksti: Sisko Ojajärvi Kuva: Petr Kratochvil
Säännöllinen puntarilla käyminen pitää meidät ajan tasalla omista kiloistamme. Ruokailutottumuksien on muututtava pysyvästi, jotta paino pysyisi kurissa.
LIHASKUNTO ON ARVOKASTA PÄÄOMAA

Työelämästä poisjäänti ja eläkepäivät saattavat arvaamattomasti rapauttaa lihaskunnon, varsinkin, jos työuran on tehnyt fyysisessä työssä eikä lihaskuntoa ole tarvinnut pitää erikseen yllä.  Kuopion OMT-Keskuksen fysioterapeutti Janne Saarelan mukaan lihaskunnon ylläpitäminen on panostamista arkeen ja sen laatuun. Yrityksellä on oma pienryhmä senioreille ja kuntosalilla käydään ohjatusti fysioterapeutin kanssa. 
- Suomessa on pitkään vannottu kestävyyskunnon puolesta, mutta viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että lihasvoima voi jopa ennakoida pitempää elinikää. Tietysti lihasvoiman puute ilmenee helposti myös arjessa, kun esimerkiksi kauppakasseja kannetaan kerrostalon portaita ylös, Saarela toteaa. 
Hänen mukaansa kuntosaliharjoittelun vanhemmalla iällä ei poikkea tavallisesta kuntosaliharjoittelusta. Vaikka mittariin olisikin kertynyt ikävuosia jo kunnioitettava määrä, sen ei pidä olla tekosyy sille, että kuntosalitreeni jätetään vajaaksi. 
- Monesti ikäihmiset tekevät treeniä ihan liian kevyillä painoilla. Jos liikettä tehdään turvallisessa laitteessa, niin silloin painoja voi laittaa paljon, ettei enää jaksa tehdä enempää. 

 

Ylipaino ei ole moraalinen tai kosmeettinen ongelma. Lisääntyvän ylipanon myötä syntyy monia terveydellisiä ongelmia. Niistä yleisimpiä ovat 2. tyypin diabetes, verenpaine, uniapnea, lapsettomuus, kihti, nivelrikot ja ainakin 10 eri syöpälajia. Silti laihduttajan tulee olla armelias itselleen ja edetä määränpäähän askel askeleelta.

Painonhallinnassa ei ole mitään mystistä. 

- Mikäli paino nousee, kulutamme yksinkertaisesti vähemmän kuin mitä kaloreita menee sisään, sanoo professori Pertti Mustajoki.

Hän ei suosittele tehodieettejä vaan pitkäjänteistä ja vähittäin tapahtuvaa ruokatottumuksien muuttamista. Myös liikunnan merkitys on erinomaisen tärkeää.

- Vaikka sen vaikutukset laihduttamisessa eivät ole merkittäviä, niin painonhallinnassa liikunnalla on tärkeä rooli. Sitä paitsi kaiken aikaa tulee uusia tutkimuksia, jotka todistavat liikunnan olevan yleislääke ihmisen terveenä pysymiselle.

Aikuisista miehistä kaksi kolmesta ja naisista puolet on nykyään ylipainoisia. Mustajoen mukaan kriittinen käänne tapahtui 1980-luvulla. 

- Liikunta väheni ja ruokatottumuksemme muuttuivat huonompaan suuntaan. 
 

ONNISTUNEEN LAIHDUTTAMISEN avain on kärsivällisyys ja armollisuus itseään kohtaan.  Kaikilla dieeteillä laihtuu, mutta ongelmaksi muodostuu yleensä painon pitäminen laihduttamisen jälkeisissä lukemissa. Katse pitäisikin suunnata tuleviin vuosiin. 

- Mikäli laihduttamisen jälkeen ruokailutottumukset eivät muutu pysyvästi, paino palaa takaisin.

Mustajoki suosittaakin kaloreiden vähentämistä asia kerrallaan.  Limsat vaihdetaan kalorittomiin tai veteen. 

- Jos juo puoli litraa limsaa päivässä, vaihtaminen vähentää jo 200 kaloria vuorokaudessa.  Makeutusaineiden haitallisuudesta on kirjoitettu paljon, silti sokeria pidetään monta kertaa haitallisempana. 

Kasviksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa lisätä lautasmallin mukaisesti. Niillä voi helpolla korvata energiapitoisempia ruokalajeja. Maito tulee nauttia rasvattomassa muodossa, samoin rasvat kevyttuotteina. Lihaa ei Mustajoen mukaan tule laihduttajan välttää. Liha sisältää paljon proteiinia ja se on täyttävää. Toki lihakin kannattaa nauttia mahdollisimman rasvattomassa muodossa.

Säännölliset ruoka-ajat ovat painonhallinnassa A ja O. Mikäli lounas jää väliin, se johtaa useiden tutkimusten mukaan usein illalla liikasyöntiin. 

Mustajoki ei patista tervettä laihduttajaa lääkärin pakeille. 

- Mitään vaaroja ei ole. Tiedän monta laihduttajaa, jotka ovat omin päin saaneet pysyvästi pois 10–15 kiloa. Rohkeutta peliin, hän  kannustaa. 
 

LIIKA EHDOTTOMUUS on laihduttajan vihollinen.  Silloin yksikin lipsahdus voi johtaa luovuttamiseen. Mustajoen mukaan kutsuilla voi hyvin nauttia mitä vaan kunhan palaa ruotuun arjen tullen. 

- Keski-ikäisiä normaalipainoisia ja laihdutuksissa onnistuneita on tutkittu paljon. On havaittu, että heillä on yksi yhteinen piirre. He harrastavat joustavaa syömistä ja ovat armeliaita itselleen. Myös säännöllinen liikunta, esimerkiksi puoli tuntia päivässä auttaa asiassa.

Kaikkien ihmisten on mahdotonta tietää omaa kalorikulutustaan ja laskea, mitä suusta menee alas. Kaloritasapainon hallitsemiseen Mustajoella on vanha konsti, jota jo presidentti Kekkonen aikoinaan harrasti. 

- Säännöllinen punnitseminen pitää ajan tasalla. Muutaman kilon painonnousua ei heti havaitse, mutta puntari on lahjomaton. 

ylipaino
painonhallinta

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva