Tie kauniisiin hiuksiin vie
vatsan kautta

Teksti Digimag/Mirka Happonen Kuva Pixabay
Se, mitä syöt, vaikuttaa paljon hiuksiesi terveyteen. Mikäli tavoittelet kauniita kutreja, kannattaa katsoa mitä suuhusi pistät.
Ravintolisällä boostia kasvuun

HYVINVOIVIEN HIUSTEN SALAISUUS tulee ruokavalion kautta, mutta joskus kaipaa myös lisätukea. Ravintolisät kuuluvat yhä useamman arkeen, mutta mitkä niistä edistävät hiuksien hyvinvointia ja miten?

MONIVITAMIINIT kattavat kehon päivittäisen vitamiinien tarpeen

BIOTIINI auttaa säilyttämään ja ylläpitämään hiusten kuntoa

SINKKI suojaa hiuksia ja kynsiä stressiltä

KALAÖLJYKAPSELIT omega-3-rasvahapot vahvistavat hiuksiasi

MAGNESIUM rentouttaa ja tehostaa verenkiertoa hiustupessa, joka kiihdyttää hiuksien kasvua

 

Terveet hiukset tunnistaa niiden kiillosta, joustavuudesta ja ryhdikkyydestä. Uutta hiusta kasvaa ihmiselle keskimäärin 0,3 millimetriä päivän aikana, ja normaalisti hiuksia irtoaa noin sata kappaletta päivässä, mutta jos hiustenlähtö alkaa tuntua mahdottomalta, kannattaa tehdä katsaus omaan ruokavalioon. Ruokavalion uudistamisesta tuloksia ei kannata odottaa heti, sillä konkreettisesti ne näkyvät todennäköisesti noin neljän kuukauden sisällä tapamuutoksesta. Nykyajan markkinoilta löytyy useita ravintolisiä ja tuotteita, jotka edistävät hiustesi kasvua ja terveyttä. Mutta myös elämäntavat ja ruokailutottumukset näkyvät hiuksien kunnossa ja kasvussa, sillä hiusten rakennusaineita ovat vain ravinto ja vesi. Vain kalliisiin hiustuotteisiin satsaaminen ei takaa kaunista tukkaa täytyy panostaa myös sisäisesti. Mikäli hiuksesi ovat elottomat ja kuivat, näillä vinkeillä voit lisätä niiden elinvoimaa.

Kuivat hiukset

Hiusten kuivuus on oire liian vähästä nesteytyksestä tai siitä, että et saa tarpeeksi rasvoja. Tällöin tulisi syödä enemmän hyviä öljyjä ja rasvoja, sekä juoda reilusti enemmän vettä. Aikuisen ihmisen vedensaannin suositus on noin 2 ‒3 litraa päivä nestetasapainon ylläpitämiseksi. Ruokavaliossa hyvien rasvojen lähteitä on esimerkiksi avokadot, kananmunat, pähkinät sekä kala. Hiuksien kuivuutta edistää muun muassa kahvin ja alkoholin juonti, sillä ne poistavat nestettä kehosta.

Rasvoittuvat hiukset

Kun hiukset rasvoittuvat entistä nopeammin, kannattaa tarkkailla kuinka paljon syö roskaruokaa. Rasvaiset sipsit, ranskanperunat ja makkarat kannattaa jättää taakse, sillä ne edistävät epämiellyttävää rasvoittumista. Roskaruoka kannattaa korvata syömällä enemmän vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Ruokavalio on myös muutenkin hyvä vaihtaa vähärasvaisempaan, suosimalla esimerkiksi vähärasvaista kalaa ja kanaa.

Ohenevat hiukset

Hiukset ohenevat yleensä puutostilojen seurauksena. Tällöin ruokavalioon kannattaa lisätä kananmunia, kalaa ja hyvälaatuisia hiilihydraatteja pähkinöitä. Tässä tilanteessa kannattaa aloittaa esimerkiksi ravintolisien ja vitamiinien säännöllinen syöminen. Ruokavaliosta kannattaa tiputtaa pois vehnäjauhot, ylimääräiset sokerit kuten makeiset ja limonadit, tai vähentää niiden käyttöä.

Hiustenlähtö

Hiustenlähtö voi olla oire muun muassa biotiinin, sinkin, raudan tai seleenin puutostilasta. Myös kova stressi ja tupakointi heikentävät hiusten kuntoa ja saattavat aiheuttaa niiden tippumista. Hiustenlähtö voi myös olla oire jostain vakavammasta sairaudesta, kuten kilpirauhasen sairauksista, diabeteksestä tai anemiasta. Psyykkisellä puolella stressin lisäksi raju laihduttaminen voi aiheuttaa tätä inhottavaa vaivaa. Hiustenlähtöä voi ehkäistä riittävällä veden juonnilla. Ruokavaliossa kannattaa välttää maitotuotteita ja puolestaan suosia vihanneksia ja kuituja.

hyvinvointi
terveys
hiukset
vatsa
ruokavalio
hiustenlähtö
hiuksista huolehtiminen
kauniit hiukset

Saatat tykätä myös näistä jutuista