Vahvista vastustuskykyäsi

VAHVISTA 

vastustuskykyäsi

Teksti: Outi Kokkarinen Kuva: Petr Kratochvil, Liz West
Jos haluat välttää tautikierteen, ratkaisevat valinnat tehdään jo terveenä ollessa.

Yksilölliset erot sairastavuudessa näkyvät esimerkiksi työyhteisössä tai tuttavapiirissä. Yksi ei sairasta koskaan, mutta joku toinen on jatkuvasti kipeänä. Suurin erottava tekijä voi olla vastustuskyky eli immuniteetti. Toisilla sitä on jo luonnostaan enemmän, mutta omaa vastustuskykyään voi myös parantaa järkevillä valinnoilla.

Vastustuskyky on heikoimmillaan vauva- ja vanhusiässä, jolloin tartuntataudit ovat suurimmaksi vaaraksi. Pikkuvauvoilla vastustuskyky ei ole vielä ehtinyt kehittyä, mutta elämän aikana hankittu puolustusjärjestelmä oppii muistamaan muun muassa aiemmin sairastetut taudit, ja osaa puolustautua niitä vastaan. Ikääntymisen myötä immuunijärjestelmän toiminta heikkenee.

KYSYIMME KYSIN korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Tatu Kemppaiselta, miten omaan vastustuskykyyn voi vaikuttaa.

- Hyvä kunto, positiivinen mieliala ja riittävä yöuni parantavat todennäköisesti vastustuskykyä ja tekevät vääjäämättä joskus tulevaisuudessa iskevän flunssan odottelusta muutenkin miellyttävämpää. Tupakointi sen sijaan altistaa hengitystieinfektioille, vakavammista sairauksista puhumattakaan.

Kemppainen ei usko tautien välttelyssä taikatemppuihin.

- Olen kuullut monenlaisia vitamiinilisiä ja kansanomaisia konsteja koetetun flunssan ehkäisyyn ja hoitoon, joilla ei kuitenkaan näyttäisi olevan tieteellisesti osoitettua tehoa. Esimerkiksi äitini luotti valkosipulin voimaan, mutta kovasta yrittämisestä ja kotona leijailleesta voimakkaasta valkosipulin tuoksusta huolimatta hänkin taisi joutua flunssansa sairastamaan.

Kemppainen suhtautuu myös skeptisesti avantouintiharrastajien uskomuksiin.

- Moni avantouimari todistaa väkevästi ulkoisesti nautitun jääveden flunssaa ehkäisevästä voimasta. Avantouimareita on tutkittu esimerkiksi Oulun Yliopistossa, jossa tehdyssä tutkimuksessa avantouimarit kuitenkin sairastivat flunssaa yhtä paljon kuivalla maalla pysytelleisiin verrattuna, mutta kokivat olonsa muuten pirteämmäksi. Asia on sikäli mielenkiintoinen, että muu perimätieto väittää kylmettymisen pikemminkin aiheuttavan flunssaa.

 

5 keinoa parempaan vastustuskykyyn

1. Syö hyvin
Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio antaa elimistölle hyvät työkalut pysyä terveenä. Älä unohda kasviksia ja muita hyviä vitamiinilähteitä.

2. Liiku ja ulkoile
Säännöllinen liikunta lieventää stressiä, parantaa ilmanottoa ja pitää sinut kunnossa. Ulkoilu on talviaikaankin hyvästä, sillä sisäilma kuivattaa nenän limakalvoja. Muista kuitenkin kuunnella kehoasi, sillä äärimmänen fyysinen ponnistelu voi koetella elimistöä ja altistaa sairastumiselle.

3. Lepää riittävästi
Lyhyet yöunet rasittavat elimistöä, aikuinen tarvitsee unta noin 6-8 tuntia vuorokaudessa. Myös muu lepo on tarpeen, sillä stressaaminen laskee vastustuskykyäsi.

4. Tumppaa ja luovu alkoholista
Tupakanpoltto ja runsas alkoholinkäyttö heikentävät elimistön puolustuskykyä. Myös passiivisella tupakoinnilla on terveydelle negatiivinen vaikutus.

5. Pese kädet
Huolellinen käsienpesu estää virusten leviämisen, ja on erityisen tärkeää esimerkiksi julkisilla paikoilla käynnin jälkeen.

 

 

Vastustuskyky
flunssa

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva