Treenaa veden voimalla

Treenaa veden

voimalla

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Kylpylähotelli Rauhalahti
Vesitreeni on superliikuntaa, jota hyödynnetään sekä tavoitteellisessa urheilussa että vammojen kuntouttamisessa.

Ennen mummojen lajina pidettyä vesijumppaa harrastavat nykyään monen ikäiset ja eri taustaiset ihmiset. Vedessä liikkuessa energiaa kuluu runsaasti ja veden paine tehostaa aineenvaihduntaa. Lisäksi vedessä oleminen lisää lihaskestävyyttä, liikkuvuutta, tasapainoa sekä kehittää keuhkojen toimintaa. Kunto paranee, kun vedessä on vähintään 20 minuuttia ja hengästyy.

– Vedessä onnistuvat monet liikkeet, jotka eivät kuivalla maalla enää suju. Veden hydrostaattinen paine antaa esimerkiksi polvelle tukea siteen tavoin, kuvailee kylpyläpäällikkö Ari Järveläinen Rauhalahdesta. 

Rauhalahden kylpylässä ohjattuja puolen tunnin aamuvesijumppia järjestetään maanantaista lauantaihin kello 8.30–9. Lisäksi vesijumppaan pääsee maanantaista keskiviikkoon kello 17.15–18. Perjantaisin järjestetään kello 11–11.45 seniorijumppa.

– Suosittuihin vesijumppiin pääsevät hotellin asukkaiden lisäksi kaikki muutkin halukkaat, Järveläinen kertoo.

KYLPYLÄN LÄMPIMIÄ vesiä voi käyttää monin tavoin myös kehonhuoltoon. Mielikuvitusta käyttämällä ja eri altaita hyödyntämällä kylpylästä saa hieronnan kaltaisen kokemuksen. Järveläinen vinkkaa, että altaita voi kiertää esimerkiksi siten, että on ensin niskahieronnassa minuutin, sitten jalkahierontaan, kylmäaltaaseen ja lopuksi poreammeen poreisiin nauttimaan. Aikaa kannattaa varata puolisen tuntia ja kiertää kierroksia niin monta kuin ehtii.

– Jumpan tai kehonhuollon päälle kannattaa suunnata rentoutumaan suihkuun ja saunaan. Lisäksi varsinkin pimenevinä syysiltoina ulkoallas ja taivaan tähdet ovat aikamoinen elämys, Järveläinen kertoo.

terveys
hyvinvointi
treeni
kylpylä
rauhalahti
Kehonhuolto

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva