Joustavalla
tiimityöllä 
parhaaseen
hoitotulokseen

Teksti: Digimag/Heta Jyrälä Kuvat: Shutterstock, Digimag/Jessika Narkaus
Ehjä hoitoketju on tärkeä osa laadukasta potilaskokemusta. Mehiläisessä potilaat hoidetaan diagnosoinnista läpi hoitojen aina jälkiseurantaan saakka.

Mehiläinen on ollut suomalaisten elämässä koko maan itsenäisyyden ajan – ja vähän ylikin. Vuonna 1909 perustettu yksityinen lääkäriasema on hoitanut ja hoivannut sekä työllistänyt laajan joukon alan ammattilaisia. Pitkän iän mukana on kertynyt myös vahva ammattitaito sekä perinteiden arvostus. Historian aikana yritys on jo käynyt läpi lastentaudit ja ehtinyt kehittää hyvät, toimivat käytännöt.

‒ Iältämme olemme yli satavuotiaita, mutta ajatuksiltamme nuorekkaita kolmekymppisiä, hymyilee Kuopion yksikönjohtaja Anne Karttunen.

Elinvoimaisella toimijalla onkin vahva halu tehdä asioita nykyaikaisesti. Lääkäriasema menee vauhdikkaasti kehityksen mukana muun muassa kehittämällä digipalveluitaan. OmaMehiläinen-palvelu toimii verkossa ja mobiilissa kellon ympäri. Sen kautta voi muun muassa varata ajan, uusia reseptin tai ottaa yhteyttä digilääkäriin ja hoitajaan.

‒ Sovelluksen kautta voi esimerkiksi lähettää kuvan tulehtuneesta silmästä.  Digilääkäri voi sen perusteella määrätä jatkohoidon, avaa Karttunen.

MEHILÄISEN ARVOPARI välittäminen ja vastuunotto näkyvät hyvin asiakaspalautteissa. Savolainen lupsakkuus yhdistettynä rautaiseen ammattitaitoon ja aitoon kuunteluun on toimiva yhdistelmä. Asiakastyytyväisyyttä mitataan reaaliaikaisesti suositteluindeksillä, ja Kuopion yksikön indeksi on päivittäin yli 90.

‒ Vahvuutemme on ehdottomasti asiakkaan kokonaisvaltainen huomiointi ja asioiden hoitaminen kerralla kuntoon. Näistä meitä kiitetään jatkuvasti, kertoo Karttunen.
Kuopiossa yritys on toiminut jo 15 vuotta. Noin sadan ammatinharjoittajan joukossa on kaikkien lääketieteen erikoisalojen edustus. Lisäksi Mehiläisestä löytyy sairaala- ja työterveyspalvelut sekä laboratorio- ja röntgenpalvelut. 

‒ Työterveyspalveluissa panostetaan vahvasti työkyvyn ylläpitämiseen.  Toiminnan keskipisteenä ovat asiakasyrityksen ja sen henkilöstön tarpeet. Palveluita tarjotaan niin yksilön, johtamisen kuin koko työyhteisönkin tueksi, Karttunen kertoo.

Lääkärikeskuksella on Kuopion alueella myös pitkät perinteet jalkakirurgiasta. Jalkakirurgia on ortopedian osa-alue ja siinä perehdytään jalkaterän ja nilkan ortopedisten ongelmien tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Lääkärikeskuksesta löytyvät kaikki tarvittavat välineet aina alan asiantuntijoista moderneihin leikkaussaleihin ja kuntoutukseen. Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny on asiastaan innostunut. 

 

‒ Jalka on monimutkainen systeemi. Jos vaikka metsäpolulla mennessään kiinnittää huomiota, mitä kaikkea jalka tekee automaattisesti, voi hämmästyä. Tulee kivi, kuoppa tai kallistus, ja jalka muotoutuu niihin ajattelematta. Lisäksi jalassa on upeat joustomekanismit, Yli-Kyyny avaa.

Jalkaterän virheasennot voivat aiheuttaa ongelmia muuallekin alaraajoihin tai selkään. Samoin muualla alaraajoissa olevat virheasennot voivat aiheuttaa vääränlaisen kuormitusta ja kipua jalkaterän alueelle. Tavallisimmin jalkakirurgin vastaanotolle hakeudutaan vaivaisenluun, päkiäkivun, lattajalan tai erilaisien jänteiden ja muiden kudosten ylirasitustilojen vuoksi.

‒ Jos tietää mitä tekee, niin jalkaa ja nilkkaa voidaan tutkia huolellisella näppipelillä. Kuvantamista ja tekniikkaa käytetään diagnoosin tukena. Jalkakirurgin tulee arvioida jalan vaivoja aina osana laajempaa kokonaisuutta, hän jatkaa. 

ARVIOITA TÄYDENNETÄÄN tarvittaessa kuvantamistutkimuksin, joita jalan ja nilkan alueella ovat seisten otetut röntgenkuvat, magneettikuvaus ja uutena tutkimusmenetelmänä kolmiulotteista kuvaa tuottava kartiokeilakuvaus. Kartiokeilakuvantaminen on edistyksellinen menetelmä, jolla saadaan perinteisiä keinoja tarkempaa informaatiota pienemmällä säderasituksella.

Fysioterapeutti Kerttu Ikävalko kertoo, että fysioterapeutit tekevät lääkäreiden kanssa paljon yhteistyötä. Kun samasta talosta löytyy kaikki potilaan hoitoon tarvittavat ammattilaiset, tekee se hoidosta nopeampaa ja joustavampaa.

‒ Potilaan ei tarvitse itse osata oikeaan paikkaan. Jos jalkavaiva paljastuu esimerkiksi tuoreeksi reumavaivaksi, niin voimme hänelle varata suoraan ajan erikoislääkärille ja ohjata oikealle ovelle jatkotutkimuksiin, kertoo Ikävalko.

FYSIOTERAPEUTEILLA ON tärkeä rooli sekä ennen että jälkeen leikkauksen. Leikkauksen jälkeen fysioterapeutti ohjeistaa ja neuvoo kuntoutuksessa. Kuntoutuminen on pitkä prosessi, joka vaatii potilaalta motivaatiota ja tahtoa. Fysioterapeutin tuleekin olla kannustaja ja voimavara prosessin edetessä. 

‒ Toivon aina, että potilas käy ennen leikkausta ohjauksessa, jossa käydään läpi mitä tuleman pitää. Näin potilas voi henkisesti varautua operaatioon ja tietää miten voi lähteä harjoittamaan jalkaa omatoimisesti kivun sallimissa rajoissa, Ikävalko havainnollistaa. 

Karkeasti arvioituna pienemmissä operaatioissa, kuten vaivaisenluun leikkauksessa, jalka alkaa olla toipunut noin 6-8 viikossa. Isommissa leikkauksissa, kuten jalan takaosan korjauksessa, parantuminen kestää 3-4 kuukautta. Toipumiseen vaikuttaa myös kehon tottuminen uuteen asentoon, mikäli koko kroppa on ehtinyt mennä virheasentoon.

Nykymenetelmin voidaan korjata varsin hankaliakin virheasentoja turvallisesti. Leikkauspäätös tulee tästä huolimatta tehdä kuitenkin harkiten ja aina yhdessä potilaan kanssa.

‒ Nykyaikainen jalkakirurgia on varsin monen ammattilaisen yhteistyötä.  Jotta voimme tarjota potilaalle yksilöityä hoitoa, tarvitaankin tiimityötä, jossa jokaisen panos on korvaamaton, summaa Yli-Kyyny.

Mehiläinen Kuopio
Kauppakatu 39 A. Kuopio
Ajanvaraus 010 414 00
www.mehilainen.fi

terveys
kuopio
hyvinvointi
Mehiläinen

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva