Terveyspelit
tukena
terveys- ja
hyvinvointialalla

Teksti Digimag/Teemu Viemerö Kuvat Anni Murtosaari, Tiina Arpola, Pxhere.com
Sairaala- ja kuluttajamaailma lähentyvät toisiaan, kun esimerkiksi puettavan teknologian ratkaisut tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia hoitotyöhön.

Erilaiset välineet tarjoavat laadukasta tietoa ihmisten terveydestä, jota voi seurata helposti arjessa. Pelkkä tiedon hyödyntäminen ei kuitenkaan riitä hoitotyössä. Analysoidun informaation täytyy ohjata potilaan tilanteen kehitystä ja jatkuvasti kertyvän tiedon täytyy tuntua käyttäjästään henkilökohtaiselta, jotta henkilökohtaisen terveystiedon kerääminen tuntuu hyödylliseltä. Jos kerätyssä terveystiedossa ilmenee poikkeamia, terveydenhuollossa pitäisi päästä tehokkaasti kiinni näihin ongelmakohtiin. Tämän tulisi tapahtua mahdollisimman automaattisesti, jolloin se kuormittaa mahdollisimman vähän terveydenhuollon ammattilaisia. Tässä piilee uusia mahdollisuuksia hyvinvointiteknologian ja pelinalan yhdistämisessä. 

Terveydenhuoltoon soveltuvissa peleissä määritellään selkeät ja turvalliset tavoitteet, jotka kuitenkin ovat riittävän haasteellisia. Pelit vuorovaikutteisesti kehottavat yrittämään enemmän. Pelien rooli voi olla neuvonnassa, omahoidossa, terveyden edistämisessä tai toimintakyvyn parantamisessa, niin että se motivoi vaikkapa kuntoutujaa tehokkaammin omatoimiseen harjoitteluun. 

Savonia-ammattikorkeakoulu koordinoi kansallista Games for Health Finland –verkostoa, joka tarjoaa tukea yrityksille ja organisaatioille pelillistämisen hyödyntämiseen terveyden edistämisessä.

‒ Terveyspelit ovat olleet trendi jo maailmalla pitkään, jonka asiantuntijuutta halusimme tuoda myös Pohjois-Savon alueelle. Pelillisyyttä hyödynnetään motivoimaan, sitouttamaan ja innostamaan ihmisiä huolehtimaan itsestään paremmin. Olemme tehneet tätä työtä jo muutaman vuoden, ja sinä aikana alueelle on syntynyt uusia yrityksiä ja sitä myöten Kuopiosta on tullut koordinaatiopiste tälle toiminnalle, Games for Health Finlandin asiantuntija Tiina Arpola kertoo.

‒ Tavoitteenamme on luoda pysyvä ja vakiintunut toiminta Pohjois-Savon alueella, jotta terveysalan ammattilaiset oppivat, että tämän kaltaista terveyden pelillistämistoimintaa on tarjolla. Haluamme myös edistää avointa yhteistyön kulttuuria eli osapuolten välistä keskustelua ja verkostoitumista sekä miten näitä toimintoja ylläpidetään jatkossa, Arpola jatkaa.

TERVEYDENHUOLTO PITÄISI nähdä alustana, jossa uusia, avoimia, ketteriä ja käyttäjälähtöisiä palveluita voidaan herättää henkiin. Savonia järjestää kolme kertaa vuodessa pelinkehitystapahtumia, jotka ovat tärkeä osa ammattilaisten verkostoitumista. Mukana ovat niin terveydenalan ammattilaiset kuin myös pelinkehittäjät. 

‒ Näissä matalan kynnykset pelinkehitystapahtumissa saadaan aikaiseksi prototyyppejä havaittuihin terveydenhuollon tarpeisiin, joita voidaan testata aidoissa ympäristöissä ja olosuhteissa, Arpola kertoo.

‒ Rentous ja avoimuus ovat hyvin keskeisessä teemassa, joten kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita tapahtumiimme ja luoksemme. Tarkoituksemme on tarjota avoimesti kehitysympäristöä ja infraa, verkostoitua ja kertoa ideoista. Avoimuus auttaa alaa kehittymään - piiloutuminen on täysin väärä tapa. Savilahden ympäristö tarjoaakin hyvinvointialan yrityksille oivan paikan ideoiden arviointiin, tuotekehitykseen, tutkimukseen sekä tuotteen testaukseen joko simuloidussa tai aidossa asiakasympäristössä. Tämä kaikki tulee näyttäytymään ulkopuolelle Kuopio Healthin brändin kautta, jossa Savoniakin on yhtenä toimijana mukana, soveltavan hyvinvointiteknologiatiimin päällikkö Petteri Jääskeläinen korostaa.

‒ Kun puhutaan hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä hyötypeleistä, ne tarvitsevat myös sen alan osaajia tuomaan oman ammattilaisen näkemyksensä ja asiantuntijuutensa. Ne ovat osa kokonaisuutta - ohjelmoijat ja kehittäjät ovat oman alansa asiantuntijoita ja me tuomme nämä tahot yhteen, asiantuntija Antti Kotimaa jatkaa osaajien yhdistämisestä, joissa terveydenhuollon regulaatiot ja direktiivit kohtaavat niistä tietämättömät kehittäjät.

HYÖTYPELIT OVAT osa tulevaisuutta digitalisaation kehittyessä eteenpäin, jonka myötä myös tarve ja kysyntä kasvavat uusille teknologioille. Monet terveysalan tahot, kuten Kuopion Yliopistollinen Sairaala on herännyt terveyspelien tärkeyteen ja yhä uudemmat terveysalalle valmistuvat omaavat digiasiantuntijuutta.

‒ Me toimitaan hyvänä siltana työelämän ja yritysten välillä terveysteknologiassa. Meillä on paljon alan opettajia ja opiskelijoita kentällä, jotka pääsevät näkemään sen todellisen tarpeen mitä monet yritykset eivät pääse näkemään. Toimimme niin viestinviejinä kuin myös tukemaan yrityksiä asiantuntijuudella, jotta he pääsevät kehittämisessä oikealle polulle, sillä asioiden väärin tekeminen voi tulla helposti kalliiksi. Tuotteen valmistuessa voimme olla yritysten sekä terveysalan toimijoiden tukena tuotteen jalkauttamisessa. Tällä hetkellä meidän tilanne on, että terveysteknologia on huomattu, mutta sitä ei hyödynnetä tarpeeksi, Viretorin koordinaattori Hanna-Mari Nevalainen täsmentää.

Health game lab -hanke
Asiantuntija Tiina Arpola
Puh. 044 785 6450
www.gamesforhealth.fi

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva