Tarvittavat vitamiinit

popsittava lautaselta

Teksti: Arja Kangas, Aki Rossi Kuva: Zsuzsanna Kilian
Lisäravinnekeskustelua leimaa kahden eri ääripään keskinäinen nokittelu. Kuluttaja on vaikeassa tilanteessa, kun saantisuositukset vaihtelevat sanojan mukaan.
HYVIÄ VITAMIINIEN LÄHTEITÄ

A-vitamiini
Maksa, chili, paprika, bataatti, porkkanat, lehtivihannekset
Karotenoidit
Porkkana, paprika, lehtikaali
C-vitamiini
Hedelmät, paprika, yrtit, lehtivihannekset, mansikat
D-vitamiini
Rasvainen kala, osterit, kaviaari, maitotuotteet, kananmuna
E-vitamiini 
Auringonkukansiemenet, paprika, chili, mantelit, pähkinät, pinaatti 
K-vitamiini
Kaalit, salaatit, pinaatit, yrtit
Tiamiini    
Kokojyvätuotteet, merilevä, sianliha, pähkinät
Riboflaviini
Maito, juusto, lihatuotteet
Niasiini
Liha, sisäelimet, kananmuna, kokojyvätuotteet
Pantoteenihappo
Lähes kaikki ruoka-aineet
Pyridoksiini
Liha, kala, keltuainen, maito, kokojyvätuotteet
Biotiini
Viljatuotteet, maksa, keltuainen
Foolihappo
Vihreät kasvikset, leseet, paprika
Kobalamiini    
Eläinperäiset tuotteet (eritoten maksa)

Huom!
Säilytä ja valmista ruoka oikein, sillä esim. UV-säteily tuhoaa riboflaviinia
ja vedessä keittäminen liuottaa vesiliukoiset vitamiinit keitinveteen.

 

Vitamiinien välttämättömyys elimistön toimintojen ylläpitäjänä on tiedostettu pitkään. Vitamiinien puutostauteja tavataan Suomessa melkoisen harvoin. Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian apulaisprofessori Ursula Schwab muistuttaa, että riittävän monipuolinen ruokavalio on tae kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden riittävälle saannille.  

- Valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilta löytyy ruokakolmio, lautasmalli ja niin sanottu liikennevalotaulukko, josta voi käydä katsomassa, kuinka varmistaa riittävän monipuolinen ruokavalio. 

Vitamiinit ovat kemialliselta rakenteeltaan orgaanisia yhdisteitä, ja niitä tarvitaan entsyymien toiminnan käynnistäjiksi ja aineenvaihdunnan tapahtumien säätelyyn. 
Schwabin mukaan tärkeintä on se, ettei tuudittaudu purkista popsittavien vitamiinivalmisteiden voimaan. 

- Ei voi syödä miten sattuu ja luottaa, että riittävät vitamiinit saa purkista. Yksikään tutkimus ei ole osoittanut tällaista todeksi. 

VITAMIINI- JA lisäravinnekauppa on nopeasti kasvanut terveysbisneksen osa-alue, jonka kasvulle ei näy loppua. Siksi moni kuluttaja ostaa kaupasta vitamiinilisän jos toisenkin.

- Omin päin ja umpimähkään valmisteiden käyttäminen menee usein mönkään ja sillä ei ole muuta vaikutusta kuin kukkaron kevennys. 

- Jos terveydenhuollon ammattilainen kehottaa syömään vitamiinivalmistetta, niin silloin niitä pitää syödä. Muulloin panostetaan ruokavalioon, koska sieltä saamme todennäköisesti sellaisiakin tarvittavia aineita, joita emme vielä edes tunne. 

Viime vuosina on käyty paikoitellen vilkasta keskustelua D-vitamiinivalmisteista, niiden saantisuosituksista ja siitä, mikä valmiste on kaikkein D-vitamiinipitoisin. Schwabin mukaan moniin elintarvikkeisiin lisätään nykyään jo riittävät määrät D-vitamiinia. 

- Jos syö suositellusti maitotuotteita ja vitaminoitua margariinia, ei aikuisen tarvitse syödä D-vitamiinivalmistetta lainkaan. 

MONI PUNTAROI VAIHTOEHTOJA

TERVEYSKAUPPIAAN MUKAAN kuluttajat vertailevat nykyään herkemmin eri hoitomuotojen välillä. Luonnonmukaisiin vaihtoehtoihin tutustutaan hyvin ennen ostopäätöstä. 

Terveyskauppa Ekon yrittäjä Ulla Kuusamo on pannut merkille, että moni on nykyisin huomattavasti kiinnostuneempi omasta hyvinvoinnista, vitamiinien saannista ja oikeasta ruokavaliosta. Kuluttajat ovat aikaisempaa valveutuneempia ja ruokavalioita täydennetään lisäravinteilla. 

Kuusamon mukaan terveen elimistön pohjana on ennen kaikkea hyvinvoiva suolisto. 

- Kaikki lähtee suoliston kunnosta. Jos suolisto ei ole kunnossa ja sillä ei ole riittävää tervettä bakteerikantaa, jää ravinnosta imeytymättä osa tärkeistä vitamiineista ja hivenaineista. Suoliston kunto vaikuttaa myös painonhallintaan ja immuniteettiin, Kuusamo sanoo. 

- Monivitamiinivalmisteet lisäävät yleistä vireystasoa ja jaksamista. Jos vitamiineja, hivenaineita ja rasvahappoja ei saada riittävästi, niin kyllähän se vaikuttaa automaattisesti myös mielialaan.  

Kuusamo toteaa, että hyvä, kotona tehty perusruoka on yleensä hyvä pohja, johon kuuluvat vihannekset, marjat, hedelmät ja pähkinät sekä liha, kala, kana ja hyvät öljyt.  Nämä antavat pohjan, jolta on hyvä lähteä tavoittelemaan hyvinvoivaa elimistöä. 

- Aina, kun on mahdollista, kannattaa syödä itse tehtyä ruokaa. Onneksemme nykyään myös ravintoloiden tarjonnasta löytyy hyvin terveellisiä vaihtoehtoja. 

Vitamiinien ja suolistoa rauhoittavien tuotteiden lisäksi asiakkailla on kiinnostusta myös homeopatiaan, puhdistuskuureihin, niveltuotteisiin ja univalmiutta parantaviin rohdoksiin. 

- Kasvilääkinnällä on valtavasti pitempi historia kuin lääkkeillä. Tämän päivän ihminen on tietoisempi riskeistä ja siitä, mitä suuhunsa laittaa. Siksi moni lähtee hakemaan pehmeämpää vaihtoehtoa.

UUSISSA SUOMALAISISSA ravitsemussuosituksissa (Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014) on nostettu vain D-vitamiinin saantisuositusta lasten sekä senioriväestön keskuudessa, seleenin saantisuositusta miehillä että naisilla sekä seleenin ja folaatin saantisuositusta raskaana olevilla ja imettävillä naisilla. 

D-vitamiinin saannilla on uusimpien tutkimusten mukaan edullisia vaikutuksia luunmurtumien ja kaatumisten ehkäisyssä, mutta näyttö muiden tautien ja vammojen ehkäisystä puuttuu.  D-vitamiinia saadaan luontaisesti kesäisin auringosta, joten lisäravinnetta suositellaan aikuisille talvikuukausien aikana käytettäväksi, mikäli ei käytetä säännöllisesti vitaminoituja maitovalmisteita, margriineja tai  syödä kalaa 2-3 kertaa viikossa.

TÄLLÄ HETKELLÄ kuntoilupiireissä magnesiumin käyttö on kasvamaan päin, sillä se vaikuttaa urheilusuorituksesta palautumiseen. Toistaiseksi magnesiumin liiallisesta käytöstä ei ole tiedossa tutkimustuloksia. 

- Jos munuaisten toiminta on normaali niin silloin ylimääräinen magnesium kulkeutuu virtsan mukana ulos. Terveydenhuollossa magnesiumia suositellaan raskaanaoleville kuuriluontoisesti suonenvetoihin. 

Vitamiinien puutteesta kärsitään aika harvoin. Yleisin vaiva on yleensä murrosikäisillä tytöillä raudanpuute. Ikääntyneillä on yleistä B12-vitamiinin puute, mutta se ei johdu suppeasta ravinnosta vaan mahasuolikanavan kunnosta, johon vaikuttaa  muun muassa ikä ja lääkitys. 

Vitamiininsyöntiin Schwabilla on yksinkertainen vinkki uusimpiin tutkimustuloksiin perustuen:

- Jos jotain haluaa käyttää niin monivitamiinikivennäisvalmistetta, jossa on pikkuisen kaikkea. 

vitamiinit
ravinto

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva