Ruokatrendinä hyvinvointi

Hyvinvointi
on kasvava
ruokatrendi

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Digimag/Mirka Happonen
Tulevaisuuden ruoka on terveellistä, yksilöllistä ja helppoa valmistaa. Tarjontaa ja valikoimaa on paljon, sillä kuluttaminen muuttuu persoonallisemmaksi. Kuvassa asiantuntija Johanna Kantala seuraa mielenkiinnolla ruokatrendejä ja niiden vaikutusta elintarviketeollisuuteen.

Savonia-ammattikorkeakoululla tiedetään jo etukäteen, mikä on tulevaisuuden ruokaa. Future Food on vuonna 2011 alkunsa saanut tutkimus- ja kehitysyksikkö, joka toimii ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemisalan alla. Yksikössä yhdistyy monialainen osaaminen, joka palvelee varsinkin elintarvikealan yrityksiä.

– Kuluttamisen näkökulmasta elämme nyt mielenkiintoisia aikoja, sillä ruoan tarjonta on monipuolistunut huomattavasti ja valikoimaa tulee koko ajan lisää, kertoo asiantuntija 
Johanna Kantala.

ELINTARVIKEALA ON murroksessa, sillä kuluttajat ovat nykyään hyvin tietoisia ja etsivät mielellään tietoa tuotteista sekä ruokavalion vaikutuksesta hyvinvointiin. Tämä vaikuttaa myös siihen, että he ovat tarkkoja siitä, mitä paketti sisältää. Elintarviketeollisuuden pitää pystyä vastaamaan monenlaiseen kuluttajan tarpeeseen, myös tiedollisessa mielessä, kuten pakkaussuunnittelussa ja markkinoinnissa.

– Kuluttajien tarpeet ja ruokavaliot yksilöityvät. Samassa perheessä voi olla käytössä monta erilaista ruokavaliota. Erilaisia tuotteita tulee markkinoille paljon, ja yritykset ovat heränneet tutkimaan myös kuluttajien mieltymyksiä ja ostohalukkuutta. Kuluttajien näkemys on tärkeä, toteaa Kantala.

FUTURE FOOD -yksikössä toteutetaan erilaisia tuotteiden ja palveluiden kuluttajatutkimuksia, joiden perusteella yritykset saavat arvokasta tietoa muun muassa tuotteiden hyväksyttävyydestä, valintatekijöistä tai käytettävyydestä. Saatu tieto raportoidaan ja käydään yrityksen edustajien kanssa läpi, jotta sitä voidaan myös hyödyntää tuotekehityksessä.

– On hienoa nähdä, ovatko tällä hetkellä kehitettävät tuotteet hetkellisiä vai jäävätkö ne elämään. Nyt kehitellään sirkkaruokia ja -tuotteita. Muutaman vuoden päästä ne voivat olla osa arkeamme. Esimerkiksi kasvis- ja vegaanibuumi on jo muotoutunut osaksi ruokavaliota, joten kenen tahansa ostoskorista voi löytyä vegaanisia tuotteita. Samoin kasvimaitotuotteet ovat todella suosittuja ja kysyttyjä, ja sama voi käydä nousussa oleville sirkoillekin, Kantala kertoo.

RUUANLAITTO JÄÄ nykyään enemmän perheen yhteiseksi ajanvietoksi esimerkiksi viikonloppuina ja lomina, jolloin ruokaa voidaan laittaa pitkään ja hartaasti. Silloin ruuasta myös nautitaan pidempään. Arkiruokailussa hyödynnetään erilaisia helppoja ja nopeakäyttöisiä vaihtoehtoja. Nykyään useat valmisruoat ja puolivalmisteet ovat laadultaan ja ravitsemukseltaan hyviä, joten niiden käyttö on lisääntynyt myös tiedostavan kuluttajan ruokavaliossa. Kuluttajat vaativat terveellisiä ja vastuullisesti tuotettuja elintarvikkeita, ja tähän tarpeeseen tulee elintarviketeollisuudenkin vastata.

– Kasvavin ruokatrendi ovat ruokavalinnat, jotka edistävät yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia, summaa Kantala.

Lue myös: Savonia Grasshopper - Sirkkaa pöytään!

ruoka
kuopio
Savonia-ammattikorkeakoulu
Future Food
ruokatrendit
hyvinvointi

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva