Onnistu maratonilla

Onnistu 
maratonilla

Teksti: Digimag/Joona Paakkanen Kuva: Pixabay
Maraton on matkojen kuningas, johon kannattaa valmistautua huolellisesti.

1 Tee lajianalyysi. Harjoitteluohjelma tulee optimoida oman juoksukunnon- ja taustan mukaiseksi. Aloittelijan on suositeltavaa varata yli vuosi maratonprojektiinsa. 

2 Lenkkeile säännöllisesti. Kun elimistö tottuu rasitukseen, voi matkan pituutta kasvattaa. Älä kuitenkaan hätiköi, maltti on valttia rasitusvammojen ehkäisyssä.

3 Opettele juoksemaan hitaasti. Matalatehoinen peruskestävyysharjoittelu kuuluu myös huippujuoksijoiden treenivalikoimaan. Palauttavat lenkit sekä kohottavat kuntoa että polttavat rasvaa. 

4 Älä jurnuta mukavuusalueella. Motivaatio pysyy yllä, kun kokeilet erilaisia harjoittelumuotoja, kuten intervalleja, ylämäkivetoja ja vauhtileikittelyä. 

5 Huomioi kilpailun olosuhteet.  Jos olet tottunut juoksemaan aamuisin, voi iltapäivästartti tuottaa ongelmia. Totuta itsesi myös erilaisiin sää- ja maasto-olosuhteisiin. 

6 Kevennä kilpailun lähestyessä. Viimeinen pidempi harjoitus tehdään noin kolme viikkoa ennen starttia. 

7 Tankkaa pari päivää ennen kilpailua. Hiilihydraattia sisältävät ruoat, kuten riisi, pasta ja peruna, nostavat lihasten energiavarastoja ennen pitkää kestävyyssuoritusta. 

8 Huolehdi varusteiden sisäänajosta. Jalkoihisi mukautuneet kengät rullaavat hyvin ja ehkäisevät hiertymien syntymistä.

9 Huolehdi nestetasapainosta kilpailun aikana. Vettä tai laimennettua urheilujuomaa on suositeltavaa hörpätä noin 20 minuutin välein. 

10 Realistinen vauhdinjako kannattaa. Maraton vaatii kärsivällisyyttä, joten älä tuhoa tavoitteitasi turhaan hötkyilyyn. Nauti kilpailun tunnelmasta ja noudata laadittua taktiikkaa.

Vinkit antoi Rauhalahti Road Runners Ry:n perustajajäsen Ari Järveläinen.

maraton
juoksu
vinkit
rauhalahti
road
runners

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva