Omaolo-palvelu vastaa kysymyksiin 24/7

Omaolo-palvelu 

vastaa kysymyksiin
24/7

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Digimag/Mirka Happonen
Sähköisillä palveluilla edistetään luotettavan tiedon saamista, mikäli kysymyksiä omasta terveydentilasta löytyy. Outojen oireiden kanssa ei enää tarvitse googlailla sattumanvaraisesti.

Suuhygienisti Tuula Miettinen ja hammashoitaja Heidi Liukkonen ottavat vastaan lapsia ja nuoria maaliskuussa 2017 alkaneella suunterveydenhuollon omahoidon matalan kynnyksen vastaanotolla.

Kuopiossa on kehitetty ennaltaehkäisevää palvelua peruskouluikäisten lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tueksi osana koulun ja suun terveyden määräaikaistarkastuksia. Ammattilaisille on laadittu toiminnan tueksi työmenetelmä, joka tunnistaa tuen tarpeessa olevat ihmiset paremmin. Lisäksi kehitystyössä on vahvistettu yhden luukun periaatetta muun muassa suunterveydenhuollon, opiskeluhuoltopalveluiden, perhepalveluiden, lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kesken.

‒ Nuoren ja perheen yhteydenotto ammattilaisiin sekä kaukanakin olevaan vertaistukeen mahdollistuu kellon ympäri. Näin peruskoululaisille pystytään tarjoamaan merkittävää helpotusta tuovia ennaltaehkäiseviä palveluja, taustoittaa projektisuunnittelija Katriina Kankkunen.  

Kehitystyö on osa Omaolo-palvelua, joka on kehitetty sosiaali- ja terveysministeriön sekä kuntien rahoittamassa valtakunnallisessa Omat digiajan hyvinvointipalvelut (ODA) -hankkeessa vuosina 2016–2018. Palvelu on uusi sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiointikanava, joka palvelee ajasta ja paikasta riippumatta. 

– Palvelu muodostuu 14 kunnan ja sairaanhoitopiirin yhteistyönä ”nyyttikestiperiaatteella” kehittämästä kokonaisuudesta: kukin kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa omia sovittuja palveluitaan, jotka tuodaan valmiina kaikkien käyttöön. Lisäksi myöhemmin tehdään palvelusta kieliversiot. Omaolo-palvelut tulevat myöhemmin osaksi valtakunnallisia Kanta-palveluja, Kankkunen taustoittaa.

OMAOLO-PALVELUILLA TAVOITELLAAN kansalaisille mahdollisuutta aidosti ottaa itse vastuuta omasta terveydestään. He voivat hakea ja saada luotettavia vastauksia, tietoa ja toimintaohjeita terveydentilassaan ilmenneisiin muutoksiin ja heränneisiin kysymyksiin kellon ympäri. Ammattilaisille palvelu tuo nopean ajasta ja paikasta riippumattoman luotettavan digitaalisen työvälineen.

Ensimmäisten käyttöön tulevien palvelujen joukossa ovat Omaolo-oirearvioista ylähengitystieinfektio-, alaselkäkipu- ja virtsatieinfektio-oirearviot, jotka saadaan kuopiolaisille räätälöityinä käyttöön talven aikana.  Lisää palveluja tulee käyttöön vaiheittain ensi talven ja kevään aikana.  

– Toistaiseksi palveluihin voi käydä tutustumassa osoitteessa demo.oda.fi. Siellä voi vapaasti käydä kokeilemassa palvelun tämänhetkisiä, tosin osin vielä keskeneräisiä aikaansaannoksia, Kankkunen vinkkaa.

ODA-hanke päättyy lokakuun lopussa 2018, minkä jälkeen Omaolo-palveluiden jatkokehittäminen ja levittäminen valtakunnallisesti jatkuvat yhdessä kuntien ja SoteDigi-yhtiön kanssa. 

ODA-hanke
demo.oda.fi
www.omaolo.fi

 

ODA-hanke
Omaolo
hammashoito
digi
SoteDigi

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva