Myönteisyys vaikuttaa kehoon ja mieleen

Myönteisyys
vaikuttaa
kehoon ja mieleen

Teksti Digimag/Mirka Happonen Kuvat Pixabay
Omien ajatuksien ja uskomuksien korjaaminen vapauttaa ja lisää motivaatiota, sekä kohottaa mielentilaa pitkällä aikavälillä.
ASKELEET POSITIIVISUUTEEN

Älä takerru pikkuasioihin,
Keskity niihin, joilla on oikeasti väliä.

Aseta tavoitteet
Kehitä ajatteluasi pikkuhiljaa ja palkitse itsesi, kun koet onnistuneesi.

Malta
Tukahduta raivopuuskat ja pidä malttisi tilanteessa, joka saa sinut kiehumaan.

Rajoita valittamista
 Negatiivisuus on normaalia ja sitä kuuluu olla. Mutta aseta rajat, milloin liika on liikaa.

Vietä aikasi onnellisesti
Vietä aikasi ihmisten ja asioiden seurassa, joiden kanssa tunnet itsesi onnelliseksi. Jo puolen tunnin valitusvirren kuuntelu vaikuttaa mielialaasi ja aivoihisi.

Lähde: Työterveyslaitos

Kielteiset ajatusmallit ja itsensä rajoittaminen vaikuttavat mieleen ja kehoon. Sanotaan, että pessimisti ei pety, mutta jatkuva negatiivisuuteen varautuminen ei vie eteenpäin esimerkiksi työelämässä. Suomalaistutkimuksessa on tutkittu, että pessimisteillä on jopa kaksinkertainen riski menehtyä sepelvaltimotautiin kuin positiivisemmin ajattelevien. 

NORMAALINKIN ELÄMÄÄN kuuluu valittaminen, mutta jos negatiivinen ajattelu alkaa vaikuttaa myös ihmissuhteisiin tai omaan tekemiseen, kannattaa kyseenalaistaa ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan omia ajatusmalleja. Oman asenteen tunnistaminen on ensimmäinen askel sen muuttamiseksi. Yksinkertaisena vinkkinä on pohtia, millaista energiaa tuot mukanasi huoneeseen. Tuotko mukanasi myötätuntoa ja iloa vai kenties valittamista ja tiuskintaa? 

Negatiivisuuteen liittyy yleensä myös krooninen väsymys ja uupumus. Henkisesti väsynyt ihminen ei jaksa töiden jälkeen tehdä ja liikkua, vaan jämähtää makaamaan sohvalle television ääreen. Uupuneena myös muille on helppo olla äkäinen ja kiukkuinen. Turhalla valittamisella ja kiukutellulla on tulehduttavat seuraukset ihmissuhteisiin. Itse voi miettiä mitä tunteita kielteisten ajatusten alla oikeasti on, pohjautuvatko ne omaan elämääsi vai ärsyttävätkö muut? Mikäli mieliala vetäytyy jatkuvasti maahan, kannattaa rohkeasti hakeutua puhumaan esimerkiksi terapiaan, tai etsiä lähipiiristä luotettava henkilö, joka osaisi kehittää mielialaa pidemmällä aikavälillä.

RUOKA JA mieli kulkevat käsikädessä, syö hyvin ja monipuolisesti, liiku paljon ja lepää kunnolla. Keskitä aikasi ja tekemisesi niiden asioiden ympärille, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Tarkastele tunteita sellaisina kuin ne ovat ja anna muutoksille tilaa. 

TYÖELÄMÄSSÄ JATKUVA itsensä epäily ja pidättely voi hidastaa edistymistä. Omien uskomuksien ja ajatuksien tunnistaminen auttaa niiden vaihtamiseen parempiin. Mikäli ajattelet uusien haasteiden kohdatessa ”En pysty tähän” tai löydät itsesi jatkuvasti vertaamasta itseäsi muihin, ja niin ratkaisuna on löytää asiat, joissa itse olet hyvä, ja keskittyä siihen. Jos löydät itsesi jatkuvasti epämukavista tilanteista, saatat omalla toiminnallasi ajaa itsesi niihin. Muuttamalla ajattelu- ja käyttäytymismallia voit ajaa itsesi miellyttävimpiin tilanteisiin.

myönteisyys
positiivisuus
keho
mieli
hyvinvointi
terveys

Saatat tykätä myös näistä jutuista