Motivaation metsästys

Motivaatio,

mistä sen löytää?

Teksti Digimag/Mirka Happonen Kuvat Pixabay
Intohimoisimmankin treenaajan into hiipuu välillä. Motivaation löytäminen ei ole itsestäänselvyys, ja sen eteen kannattaa tehdä töitä.
Miten rasva palaa?

Lihas käyttää liikunnan aikana rasvaa ja hiilihydraatteja energianlähteenä. Rasvat ovat tärkein energianlähde silloin, kun rasitus tuntuu enintään kohtuullisen kuormittavalta. Rasva palaa parhaiten, kun rasitus on kevyt tai kohtalainen.

Elimistö käyttää energianlähteenä pääosin hiilihydraatteja. Lyhytkestoisessa liikuntasuorituksessa keho käyttää lähteenään pääosin hiilihydraatteja, jolloin rasvaa ei pala. Rasvanpolttoliikunnaksi sanotaan matalalla teholla tehtyä liikuntaa, kuten esimerkiksi kävelylenkkiä tai pyöräilyä. Tällöin keho käyttää pääasiallisena energianlähteenään kehon rasvavarastoja. Mutta tällöin rasvanpoltto ei jatku suorituksen jälkeen. Toisin kuin korkeatehoisesta intervalli treenaamisessa, joka suoritetaan lyhyissä aikajaksoissa ja erittäin korkealla teholla.

Laihduttaessa ja kiinteytymisen alkuvaiheessa paino tippuu nopeammin, sillä ensimmäisten viikkojen aikana putoavasta painosta jopa 75 prosenttia on vettä ja vain 25 prosenttia rasvaa. Mutta noin kuukauden jälkeen rasvan osuus putoavasta painosta suurenee 85 prosenttiin. 

Säännöllinen liikunta on terveellisen elämän edellytys, mutta jos motivaatio on hukassa, on vaikea lähteä treenaamaan. Ensimmäinen askel kipinän uudelleen löytämiseen on pohtia omia arvoja ja syitä miksi harrastaa. Jotta treeneihin jaksaa mennä myös säästä huolimatta, urheiluun pitää löytää painava syy. Oleellista on osata yhdistää liikunta osaksi omaa arkea ja miettiä mitä hyvää se tuo tavalliseen päivään. 

LIIAN INNOKAS asenne on monien aloittelevien treenaajien ja liikkujien ongelma. Alkuhuuman hiivuttua liikkeellelähdöstä tulee hankalampaa, ja se alkaa kyllästyttää. Ratkaisuna tähän on keksiä itselleen uusia tavoitteita jatkuvasti, ja kun ne ovat kunnossa löydät jatkuvasti uusia etappeja joihin tähdätä. Suosi myös hyötyliikuntaa. Juoksemalla portaita useamman kerroksen verran rappukäytävässä, tai rivakka siivoaminen voi käydä treenistä päivinä, jolloin vakavamielinen jumppaaminen ei innosta. Laiskuuden iskiessä edes vähän tekeminen voi auttaa inspiraation palautumista, vähemmän on enemmän kuin ei ollenkaan. 

Kokeile uusia lajeja, iänikuinen itseään toistava liikunta puuduttaa taatusti. Myös kehittymisen vuoksi kannattaa vaihtaa ja kokeilla liikunnanmuotoja, lisäksi sitä kuinka paljon ja miten liikkuu. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia kokonaan uutta lajia. Liikunnan parista voi löytää myös   uusia ystäviä, jotka innostavat ja motivoivat. Myös kalenteriin sovitut treeniajat ja liikuntatreffit voivat nostaa treeni-intoa.

KIRJAAMALLA OMAT tavoitteet ja välietapit ylös, voit helposti palata kalenterissa taaksepäin ja tarkastella tuloksiasi. Tuloksien ja kehittymisen näkeminen nostattaa itsetuntoa. Näin vältät myös matkan varrella tehdyt virheet ja osaat ehkäistä ne jatkossa. Lisäksi apua voi olla askel- tai sykemittarista, josta näkee päivittäin sen hetkiset tulokset ja tavoitteet. Tähän tarkoitukseen on myös tarjolla useita mobiilisovelluksia, jotka auttavat sinua löytämään miellyttävät treenaamistavat ja päämäärät.

Kun tavoitteet täyttyvät, itsensä palkitseminen on tärkeää oman motivaation ylläpitämiseen osalta. Palkitse itsesi, vaikka hieronnalla, uusilla treenivaatteilla tai teatteri-illalla. On vaikea treenata, jos väsymys iskee päälle. Silloin arjen irtiotot ja lepopäivät tulevat enemmän kuin tarpeeseen. 

LIIKUNTA VAPAUTTAA endorfiineja, joita tuottaa keskushermosto. Ne aiheuttavat ihmiselle suurta hyvänolon tunnetta ja lievittävät kipuja. Liikunnan avulla voi myös ehkäistyä masennusta ja lievittää stressiä. Kovan intervalli-tyyppisen harjoittelun on tutkittu vapauttavan hormoneja enemmän kuin tasapaksu suoritus. Endorfiinit voivat helpottaa rankan harjoituksen tuomaa fyysistä ja henkistä rasitusta elimistössä.  

 

terveys
hyvinvointi
Motivaatio
treeni
Kuntoilu
liikunta
ylläpito

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva