Mindfullnesista apua

arkeen

Teksti Digimag/Kati Kulmala Kuva Digimag/Jessika Narkaus, Andreas Krappweis
Hyväksy, salli ja pysähdy hetkeen. Ulkona on kehno sää, näytän vanhalta, en kelpaa, en uskalla hakea haluamaani työtä… Miten voisi rikkoa kielteisen ajattelun ja olla enemmän läsnä hetkessä? Onko paljon puhutusta mindfulnessista apua?

Savon Psykiatripalvelussa työskentelevä psykiatrian erikoislääkäri Ilpo Kinnunen on perehtynyt mindfulnessiin sekä uskomusten voiman vaikutuksiin. 

‒ Hyväksi kokemani mindfulness-ajatus on, että et ole yhtä kuin ajatuksesi. Aivot tuottavat arvioiden mukaan 60‒70 000 ajatusta vuorokaudessa, joten kaikkiin mieleen tuleviin ajatuksiin ei tarvitse heti reagoida. 

‒ Toistuvat vastoinkäymiset, menetykset ja se, miten niihin suhtautuu, voivat johtaa kielteiseen ajatteluun, Kinnunen mainitsee.

Positiivinen ajattelu on kuitenkin jossain määrin opittavissa oleva taito.

‒ Kaikesta ei tarvitse ajatella positiivisesti: riittää, kun asioita hyväksyy eikä heti tuomitse itseään. Itsetuntoasioissa myötätuntoharjoitteet voivat auttaa tässä paljonkin.

‒ Yksi mindfulnessin perusajatuksista on irti päästäminen. Takertuminen hyvään ja vimma päästä eroon negatiivisesta ovat ihmiselle ominaisia piirteitä. Silloin apua voi saada hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta, jota juuri mindfulness on. Tapahtuneen hyväksyminen auttaa, Kinnunen toteaa.

Kiireinen ja tapahtumarikas elämä sopii joillekin ihmisille.

‒ Kuitenkin olisi hyvä pysähtyä hetkeksi, ettei elä vain reagoiden seuraavaan ärsykkeeseen. Valintoja voi tehdä ja oppia kuuntelemaan omia tuntemuksia.

‒ Kiire on mielentila. Auttaa kun pysähtyy vaikkapa hengittämään hetkeksi 4‒7‒8-hengitystä tai oikein todella maistelemaan ja nauttimaan kupillista kahvia tai teetä vain siihen keskittyen.  

TIETOISEN SYÖMISEN ja ravinnon merkityksestä tietää myös Alfidossa työskentelevä ravitsemusterapeutti ja mindfulness-ohjaaja Maare Kauppinen.

 ‒ Niin keholle kuin mielelle on eduksi hengityksen seuranta ennen ruokailua ja ruoan nauttiminen kaikilla aisteilla. Tietoinen syöminen on oiva paikka pysähtymiseen. Ruoan makukin koetaan täydemmin kun ei näprätä puhelinta tai suunnitella tulevaa työtehtävää, kertoo Kauppinen.

 ‒ Työssäni mindfulness-harjoitukset ovat auttaneet ihmisiä, jotka ovat tunnesyöjiä tai joilla on erilaisia vatsavaivoja.

Kauppinen myöntää, ettei säännölliseen mindfulnessin harjoittamiseen ja sisäistämiseen ole helppoa päästä hetkessä.

‒ Mindfulness ei ole pikakeino, se vaatii säännöllistä harjoittelua kuten liikuntakin, toteaa myös Kinnunen.

Mindfulness-ohjaaja ja työyhteisövalmentaja Eeva Ojalehdon vinkit:

IRTI MENNEISYYDEN LUKOISTA

  • Anna anteeksi. Pystymme antamaan anteeksi rankkojakin asioita, ja tämä teko palvelee eniten anteeksi antajaa. Menneisyys lakkaa sitomasta, ja se vapauttaa energiaa. 
  • Pohdi, mitä hyvää tapahtumasta on ehkä seurannut pidemmällä aikavälillä.
  • Ikävienkin asioiden kokemisesta voi lopulta olla kiitollinen.
  • Kaikki mindfulness-harjoitteet vapauttavat parhaimmillaan menneestä, erityisesti sillä hetkellä kun harjoitusta tekee. Harjoituksen aikana ole läsnä juuri kyseisessä hetkessä: älä mieti menneitä asioita äläkä tuleviakaan. Voit kiinnittää huomiota hengittämiseen. Voit huomata, mitkä osat kehossa liikkuvat, kun hengittää sisään ja ulos. Hengittäminen tapahtuu tässä hetkessä ja sen tarkkailu palauttaa läsnäolevaksi nykyhetkeen.

MUREHTIMISESTA EROON

  • Palveleeko murehtiminen itseäsi tai muita ihmisiä? Useimmiten murehtiminen ei palvele ketään ja vain kuluttaa voimavaroja.
  • Voitko vaikuttaa itse asioihin? Jos et, niin ei sitä voi muuttaa murehtienkaan. Jos taas voit, silloinkaan ei tarvitse murehtia, vaan voi käytännössä tehdä asialle jotakin.
  • Pidä tietoisesti esimerkiksi 10 minuutin huolihetki ja anna silloin täysi huomio huolille. Ne voi vaikka kirjoittaa itselle ylös. Voit antaa itselle luvan palata niihin uudelleen seuraavana päivänä tai viikon päästä. Näin vapautat aikaa murehtimiselta muuhun.
  • Kontrolloimisessa voi kysyä itseltään, kenen hyväksyntää, arvostusta tai rakkautta haen kontrolloimalla itseäni. Voinko olla rakastettu vaikka en kontrolloikaan itseäni? Päätä riittää itselle ja ajattele, että se saa luvan riittää muillekin.
  • Syksyllä luonnossa: tarkkaile ruskan sävyjä ja pudonneita lehtiä. Aisti syksyn tuoksuja, sateen ja tuulen ääniä. Aisti ilman lämpötilaa ja tunnustele puiden runkoja ja pehmeää sammalta.
terveys
hyvinvointi
mindfulness
murehtiminen
hyvä olo
hyväksyminen

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva