Löydä kehon voima pilateksella

Löydä 
kehon voima 
pilateksella

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Digimag/Mirka Happonen
Tehokkaan harjoittelun avulla saadaan hikeä pintaan ja opitaan tuntemaan oman kehon tarpeet. Palkinnoksi saa voimaa, liikkuvuutta, hyvää oloa ja sitä kautta parempaa arkea.

Pilates on aktiivista liikuntaa, jonka tavoitteena on parantaa elämänlaatua. Laji haastaa kehon liikkuvuutta, joustavuutta ja vahvuutta. Se sopii urheilijoille ja kuntoilijoille, sillä siinä edetään asteittain oman taitotason ja kehityksen mukaisesti. 

– Lajin perimmäinen tarkoitus on oppia tuntemaan oman kehon tarpeet ja liikkua sen mukaisesti. Tästä syystä Aitopilateksen ryhmätunneilla on vain neljä henkeä, jolloin voin keskittyä jokaisen yksilölliseen ohjaukseen, kertoo pilatesohjaaja ja yrittäjä Kati Pylkkänen. Pylkkäsen Aitopilates-studiolla opetellaan lajia niin lähellä sen alkuperää kuin mahdollista.

KANNUSTAVANA OHJAAJANA tunnettu Pylkkänen on liikunta-alan ammattilainen, ja hän on ohjannut liikuntaa noin 25 vuotta. Kuluneet 12 vuotta hän on keskittynyt pilatekseen. Hän on ainoana Suomessa saanut oppinsa suoraan lajin kehittäneen Joseph Pilateksen oppipojalta Jay Grimesilta.

– Osalle tulee yllätyksenä, että alkuperäiseen pilatekseen kuuluvat kiinteästi erilaiset laitteet ja pilatesmatto, johon kuuluvat jalkaremmi, käsikahvat ja sivulaatikot, hymyilee Pylkkänen. 
Laitteet on kehitetty siksi, että kehosta tulisi tarpeeksi vahva vaativaa mattoharjoittelua varten. Toisiaan tukevat ja täydentävät laitteet auttavat kohdentamaan liikkeet paremmin sekä vahvistavat lihaksistoa jousivastuksien avulla. 

– Jo ensimmäisellä tunnilla voi huomata, miten pilates vaikuttaa positiivisesti kehoon. Optimaalinen harjoitusmäärä on 3–4 kertaa viikossa oman tason mukaan. Ihanteellisinta on täydentää studion harjoittelua kotona tehtävillä mattoharjoituksilla. Parasta on, että tänne voi tulla taustasta riippumatta omana itsenään, kannustaa Pylkkänen.

TUNNEILLA VALLITSEE aina hyvä ryhmähenki ja kannustava tunnelma. Ryhmätunneille tullaan yksityis- tai duotuntien kautta, joilla opetellaan lajin perusteita, jolloin ohjaaja näkee, miten keho liikkuu ja mitä se tarvitsee. Neljän hengen ryhmätunneilla jokainen tekee henkilökohtaista ohjelmaa ohjaajan varmistaessa, että harjoituskerrasta saa mahdollisimman paljon irti. Yksilötunteja voi ottaa enemmän, mikäli harrastaja tarvitsee lisää ohjausta esimerkiksi lihasvamman tai selkärankakipujen takia. On kuitenkin huomioitava, että lupa aktiiviseen liikkumiseen tulee saada lääkäriltä tai fysioterapeutilta.

– Minulla oli paha takareisivamma, joten lääkärin määräämien fysioterapiakäyntien jälkeen aloitin pilateksen. Ensimmäisen puoli vuotta jatkoin yksityistunneilla, ennen kuin siirryin ryhmään. Tähän on jäänyt positiivisesti koukkuun, hymyilee tunneilla säännöllisesti käyvä Maija Pihlajamäki.

Sekä Pihlajamäki että Johanna Tirkkonen kertovat, että ryhmässä harjoiteltaessa on aina positiivinen pöhinä. Innostavan ja asiantuntevan ohjaajan avulla muun muassa liikkuvuus paranee aivan huomaamatta. 

– Lajina tämä on aivan loistavaa kehonhuoltoa ja vastapainoa istumatyölle, jossa ollaan koko ajan etukumarassa. Käyn tunneilla pari kertaa viikossa, ja aina täältä lähtee pois hyvällä tuulella, Tirkkonen kertoo.

Aitopilates Studio Kuopio
Tulliportinkatu 23, KUOPIO
Puh. 044 3131 470, kati@aitopilates.fi
www.aitopilates.fi

 

terveys
hyvinvointi
treeni
kuopio
aitopilates
pilates

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva