Läsnäolon taito kehon ja mielen hyväksi

Läsnäolon

taito

kehon ja mielen hyväksi

Teksti ja kuva: Tarja Anunti
Arkikiireiden keskellä erilaiset meditaation ja liikunnan yhdistävät harjoitukset kasvattavat suosiotaan. Parhaimmillaan ne tekevät hyvää sekä mielen että kehon terveydelle.

Meditaatiolajien, kuten joogan, tai-chin ja mindfulnessin kasvanut suosio erityisesti työikäisten keskuudessa kertonee siitä, että hetkittäin kaaosmaisen ja kiireisen arjen keskellä ihmiset kaipaavat rauhoittumista. Välittämällä ensin itsestään on helpompi välittää muista ja suoriutua arjen tehtävistä.

Meditaatio eli mietiskely sopii myös tiukasti jalat maanpinnalla eläville. Siihen ei tarvitse liittää uskonnollista tai hengellistä virettä. Useissa tutkimuksissa meditaation on todettu ehkäisevän masennusta ja parantavan aivojen terveyttä sekä edistävän fyysistä terveyttä muun muassa verenpaineen laskun myötä. Esimerkiksi Associotion for Psycholigicak Sciencen tekemä tutkimus osoittaa meditoimisen vähentävän stressiä ja parantavan työmuistin toimintaa.

Mindfulness on pinnalle noussut termi, jolla viitataan erityisesti budhalaisesta traditiosta kummunneeseen meditaation ja yleisesti koko elämänasenteen perinteeseen. Se korostaa erityisesti tässä hetkessä elämisen tärkeyttä ja hyväksyvää läsnäoloa itsensä, omien tunteidensa ja ajatustensa kanssa.

Mindfulnessiin yhdistetään terapiasuuntauksia, progressiivisen rentoutuksen tekniikoita ja hengitysharjoituksia.Vaikka meditaation ja mindfulnessin nimeen vannovat jo useat yritysjohtajat, Suomessa esimerkiksi jooga on vielä hyvin naisvaltainen laji, mutta maailmalla sitä harjoittavat sekä naiset että miehet. Olipa meditaatio rauhallista paikallaanoloa tai liikettä, useimmissa harjoituksissa käsitellään mieltä ja kehoa symbioottisena kokonaisuutena. 

Mediaatiolajeja voi harrastaa myös yksin tai ystävän kanssa kotona, työpaikalla, työmatkalla, lounastunnilla puistossa tai missä vain. Kuopiossa on useita vaihtoehtoja meditaatiolajien harjoittamiseen ohjatuissa ryhmissä.

KUOPIOON ON AVATTU hiljattain aivan uusi joogastudio Hot Yoga Kuopio, jota pyörittävät Susan ja Veli-Pekka Kröger. Molemmat ovat aiemmin toimineet Hollannissa joogaopettajina. Kuopioon he päätyivät sattumalta, mutta tietoisesti valiten.
- Saimme valita parhaimman kaupungin ja valitsimme kauniin Kuopion. Päätimme perustaa tänne oman joogastudion, jollaista täälläpäin Suomea ei ole aiemmin ollut. 

Tänä sateisena ja viileänä elokuun lauantaina minut on kutsuttu testaamaan lajia. Etukäteen on ohjeistettu nauttimaan riittävästi vettä jo vuorokausi ennen tunnille tuloa sekä pukeutumaan tunnille kevyisiin ja ohuisiin ihonmyötäisiin vaatteisiin – sellaisiin, joissa voisin mennä vaikka rannalle. 

Paikan päällä uudessa vastaremontoidussa studiossa minut otetaan hymyillen vastaan. Täytän terveystietojani sekä taitotasoani kartoittavan paperin ja vaihdamme muutaman sanan urheilutaustastani. Minut ohjataan kodikkaisiin pukutiloihin ja sitä kautta kuumaan saliin. 

Nimensä mukaisesti hotjoogaa harjoitetaan lämpimässä. Lämpö parantaa kehon suorituskykyä ja lisää harjoittelun turvallisuutta. Lämpöä luodaan salin lämmityksellä sekä omalla hengityksellä ja liikkeellä. Sali lämmitetään infrapunalla, jonka säteily on terveellistä ja turvallista, syvälle kehoon menevää. Se auttaa lihaksia venymään, niveliä liikkumaan ja mieltä keskittymään.

ASETUN JOOGAMATOLLE pyyhkeen päälle selälleni, pää peiliseinää kohden, kuten kanssaharjoittelijat ovat tehneet. Hetken hengittelyn jälkeen hiki virtaa, mutta kuumuuteen tottuu. Opettaja, Susan, astuu saliin ja harjoitus alkaa.  

Luvassa on 90 minuuttia kuumaa Bikram-joogaa, hathajoogan muotoa, jonka juuret ovat intialaisessa Bishnu Ghosh -traditiossa.  Sarjassamme on 26 asentoa eli asanaa ja kaksi hengitysharjoitusta. 

Ensimmäiset asanat tuntuvat kevyiltä. Mieli on valpas eikä kuumuus ole vienyt voimia. Liikkeet ovat rauhallisia, venyttäviä, tasapainoa ja syviä lihaksia herätteleviä. Laskut menevät sekaisin ja liikkeet ovat fyysisiä.  Susan ohjaa lempeällä ja päättäväisellä äänellä. 

Sitten iskee heikotus. Pyörryttää. Alussa meitä on neuvottu istumaan matolle polvilleen tai lepäämään selälleen kasvot kattoa kohden ja silmät auki huonon olon yllättäessä. Käyn istumaan ja katson muiden harjoitusta. Olo on rauhallinen. On hyvä vain olla. Muutkin lepäävät välillä. 

KAIKKI KESKITTYVÄT omaan harjoitukseensa. Tunnelma on hyväksyvä. Ohjaaja kutsuu meitä kaikkia etunimeltä. Jokainen on yksilö, joka liikkuu ja taipuu oman kehonsa ja mielensä mukaisesti. 

Lopulta huono olo väistyy. Minun ei tarvitse tehdä mitään, mutta jaksan taas. Lähden mukaan asanaan. Tunti päättyy rentoutukseen selinmakuulla, Savasnaan. Siinä levätessä aika tuntuu pysähtyvän. 

Ei ole olemassa huonoa harjoitusta. Jokainen on tehnyt tänään hyvän harjoituksen ja voitavansa, sanoo Susan.

Oppilaat lepäävät vielä ja nousevat kukin omaan tahtiinsa ylös. Salin ulkopuolella Susan on jo tarjoilemassa ihanaa mausteista teetä samovaarista. Istahdamme kaikki alas juttelemaan. Kelloja ei ole ja kiire on kadonnut. Uskomaton hyvänolon tunne virtaa läpi kehon lämpimän teen ja jutustelun myötä. 

- Ensimmäinen kerta on vaikein, Susan toteaa minulle ja toiselle ensikertalaiselle. 
- Tulette pian toisen kerran, niin huomaatte, että heti on helpompi olla. Jokainen kerta on hyvä. Ja erilainen. Itseisarvo on se, että teillä itsellänne on hyvä olla.

Kaikki oppilaat nyökkäilevät ja myöntävät. Tähän paikkaan voi tulla harjoittelemaan kuka vain, ikään, sukupuoleen, notkeuteen tai mahdollisiin sairauksiin katsomatta. Niin usein, kuin oman arjen aikataulu antaa periksi. 

LISÄTIETOJA 
www.hotyogakuopio.fi

Hot Yoga
kuopio

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva