Laji löytyy

kokeilemalla

Teksti: Ulriikka Myöhäinen Kuva: Fressi
Lihaskuntoa, hikijumppaa, hölkkää, luonnossa samoilua ja mielenhallintaa. Liikkua voi monella tapaa ja monissa eri ympäristöissä.
Kuntoilusanastoa

PT, Personal trainer: Liikunta-alan
ammattilainen, joka toimii
henkilökohtaisena kunto-ohjaajana ja
neuvoo asiakastaan kohti parempia
terveystottumuksia.

HIIT eli High Intensity Interval Training:
Kova ja haastava intervallitreeni, jolla
syke nostetaan korkealle yksinkertaisilla,
mutta tehokkailla liikkeillä. HIIT kehittää
kroppaa sekä nopeudessa, voimassa
että taidossa

Pilates: Laji, joka vahvistaa keskivartalon
syviä lihaksia, opettaa liikkumaan
fysiologisesti oikein ja syventää
hengitystä. Pilates parantaa ryhtiä ja
kehonhallintaa.

Bodypump: Lihaskuntoharjoittelua
kevyillä painoilla ja nopeilla
liikesarjoilla. Treeni ei kuitenkaan sisällä
koreografioita. Tunneilla käytetään
levytankoa, painoja ja step-lautaa.

CXWORX: 30 minuutin tehokas
keskivartalotreeni vatsalle ja pakaroille.
Yhdistää perus- ja voimatreenin sekä
toiminnallisen harjoittelun.

Spinning: Sisäpyöräily on sykettä
nostattava kestävyyslaji, jossa rasitus
kohdistuu erityisesti alavartalon lihaksiin.
Tunnilla pyöräillään musiikin tahtiin
vastusta muuntelemalla ja ohjaajan
opastuksella.

TERVEYS JA HYVINVOINTI KUOPIO
www.nmt.

Liikuntaharrastus aloitetaan monin eri tavoittein. Yksi haluaa palata lapsuuden harrastuksen pariin, toisen tavoitteena on juosta maraton ja kolmas haaveilee paremmasta rytmitajusta.

- Pääosin apua tarvitaan treenaamisen aloitusvaiheessa ja tilanteessa, jossa halutaan jatkaa jotakin aiempaa harrastusta, trainer-vastaava Jenni Matalamäki Kuopion Fressiltä kertoo.

OMIA MIELTYMYKSIÄ ja itselle sopivia lajeja on näppärää kartoittaa kuntokeskuksissa ohjaajan avulla. Kuntosalilla treenin voi tehdä laitteilla, tangoilla ja apuvälineillä. Matalamäki muistuttaa kuitenkin, että tehokas treeni onnistuu kotonakin.

- Omalta kotiovelta voi olla matalampi kynnys lähteä kokeilemaan liikkumista ja on hienoa, jos innostuu treenaamaan yksin tai kaverin
kanssa. Ulkona voi tehdä erilaisia lihaskuntoharjoituksia joko oman kehon painolla tai välineillä, Matalamäki muistuttaa.

Ryhmäliikuntavastaava Veera Salokangas kertoo, että kuntokeskuksen ryhmäliikuntatunnit jakautuvat kolmeen isompaan kategoriaan: sykettä kohottaviin aerobisiin tunteihin, lihaskuntoon ja Mind & Body kehonhuolto–tunteihin, joilla treenataan liikkuvuutta, koordinaatiota, mieltä ja keskittymistä. Harrastusta aloitellessa kannattaa miettiä, millaiselle treenille itsellä on tarvetta ja millainen liikkuminen kiinnostaa.

- Jotkut haluavat käydä rykäisemässä puolituntia kovalla tempolla, toiset treenaavat rauhallisemmin kolme tuntia putkeen. Jos aloittaa
ihan nollasta, niin suosittelisin lyhyempää tuntia ja matalampaa tehoa. Kestosuosikkeja ryhmäliikunnassa ovat vatsa-peppu-tunnit, sisäpyöräily, kahvakuula ja Bodypump. Niillä pääsee kivasti aloittelemaan omaan tahtiin ja omalla tasolla, Salokangas kiteyttää.

MYÖS MAHDOLLISIA vaivoja ja vammoja kannattaa pohtia harrastusta aloittaessa.

- Askelsarjoja sisältävillä tunneilla ei välttämättä ehdi miettiä, minne suuntaan esimerkiksi polvi osoittaa tai tukeeko selkää tarpeeksi
keskivartalon avulla. Hypyt eivät välttämättä tee kaikille hyvää, mutta toisaalta tärinä on hyväksi luille. Selkäongelmatkin voivat helpottua tai korjaantua liikunnalla, Salokangas muistuttaa.

Liian kunnianhimoinen treeniohjelma ja samanlainen treeni kerta toisensa jälkeen saattavat saada niin aloittelijan kuin kokeneemmankin treenihalut laantumaan. Salokangas kehottaa treenaamaan monipuolisesti ja maltillisesti, jotta kroppa ehtii palautumaan ja vältytään vammoilta. Matalamäki korostaa ennakkoluulotonta suhtautumista uusiin lajeihin.

- Ihminen voi olla tosi hillitty, mutta syttyä silti räväköistä kamppailulajeista. Toisaalta tosi aktiivisten pitäisi uskaltaa myös rauhoittua,
ja esimerkiksi jooga voisi tehdä hyvää. Kannustan rohkeasti kokeilemaan uusia lajeja ja myös sellaisia, joista ei ole aiemmin tykännyt, Matalamäki toteaa.

urheilu
kuntosali
lihaskunto
jumppa

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva