Kukista flunssa

asiantuntijan ohjein

Teksti: Ulriikka Myöhänen Kuva: Sebastian Smit
Syksy on flunssan leviämiselle otollinen ajankohta. Ihmiset ovat palanneet töihin, kouluihin ja päivähoitoon ja tällöin pöpöt pääsevät leviämään tehokkaammin. Sairastelulle ei olisi aikaa, mutta oireiden ilmettyä on parasta jäädä kotiin lepäämään.

Flunssaa, joka on virusperäinen tauti, on vaikea erottaa bakteeriperäisestä influenssasta. Antibiootit eivät auta flunssan hoitoon, eikä sille ole olemassa rokotetta. Aikuisilla flunssa iskee yleensä yhdestä viiteen kertaa vuodessa ja lapsilla 5-10 kertaa vuodessa. Kokosimme asiantuntijoiden opastuksella vinkkejä flunssan taltuttamiseen.

 

1. Huolehdi käsihygieniasta
- Flunssa on virusperäinen ylähengitystieinfektio, jonka oireita ovat kurkkukipu, nenän tukkoisuus, yskä ja kuume. Parhaiten flunssaa voi estää huolehtimalla käsihygieniasta. Flunssavirukset leviävät pisara- ja kosketustartuntana, ja siksi käsienpesu on tärkeää. Oikea yskimistekniikka on syytä opetella. Yskiä tulisi kainaloa kohti. Terveellisesti syömällä ja hyvästä kunnosta huolehtimalla voi parantaa vastustuskykyä, vinkkaa sisätautien ja infektiosairauksien erikoislääkäri Eija Ruotsalainen.

2. Lievitä oireita niihin sopivilla tuotteilla
- Parantavaa lääkettä flunssalle ei ole, mutta sen oireita voi helpottaa. Avaavat nenäsumutteet auttavat tukkoisuuteen, mutta niitä ei tule käyttää pitkäaikaisesti. Tällöin ne vastaavasti aiheuttavat tukkoisuutta ja limakalvot kärsivät. Yskänlääkettä voi käyttää, jos yskä vaikeuttaa nukahtamista. Yskänlääkkeen sopivuus käytössä olevien reseptilääkkeiden kanssa tulee varmistaa. Lapsille sopiva lääkeaine kuumeen alentamiseen on parasetamoli ja aikuisille ibuprofeeni, Nilsiän apteekin proviisori Jaana Parviainen kertoo.

3. Muista vitamiinit
Vitamiinien saannista on hyvä huolehtia ennakkoon. Jos flunssa kuitenkin yllättää, niin sinkki, C-vitamiini voivat lyhentää flunssan kestoa ja D-vitamiini ja maitohappobakteerit parantavat vastustuskykyä.

4. Muista nesteytys
Lämpimät juomat helpottavat oloa ja auttavat karheaan kurkkuun. Erityisen tärkeää on muistaa juoda tarpeeksi, sillä kuumeessa keho menettää nestettä nopeammin.

5. Nuku tarpeeksi
Sairaana keho tarvitsee lepoa, joten sen kuormitus flunssaisena pitkittää tautia. Näin ollen rehkimiset on syytä jättää ja keskittyä paranemiseen. Pienet happihyppelyt kuitenkin edistävät tervehtymistä, joten täysin petipotilaaksi ei kannata jäädä. Riittävä uni jouduttaa paranemista. Flunssan oireista johtuen voi olla vaikeaa saada kunnolla unta.

- Sänky kannattaa asettaa 15 asteen kulmaan, jolloin asento helpottaa tukalaa ja tukkoista oloa, Parviainen vinkkaa.

- Lääkäriin on syytä hakeutua, jos flunssaoireet ovat jatkuneet yli 10 vuorokautta tai vaikeutuvat. Jos kuumeen ensin hävittyä kuume nousee uudestaan, on hyvä sulkea pois bakteeri-infektion mahdollisuus. Lääkäriin on myös lähdettävä, jos hengitys vaikeutuu, Ruotsalainen neuvoo.

flunssa

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva