Kohti terveellistä arkea, 

pienin askelin

Teksti ja kuvat: Kati Kulmala
Joka kesä, joka syksy, se alkaa. Se on kuin uusi harrastus, mutta aina se tuntuu hankalalta aloittaa. Miten ihmeessä saisi painon pidettyä kurissa ja löytäisi tien kohti terveellisempää arkea?

Kuopion perusterveydenhuollon vastaava ravitsemussuunnittelija Katri Juntunen kertoo pienten muutosten arjessa olevan tärkeämpiä kuin suuri muutos. Lihominen on seurausta pitkäaikaisesta energiaepätasapainosta, jolloin ravinnosta saadaan kulutusta enemmän energiaa.
- Kun ikää kertyy niin kehon koostumus muuttuu, rasvakudoksen määrä lisääntyy suhteessa lihaskudokseen. Perusaineenvaihdunta vähenee, kertoo Juntunen.

Passiivinen ja istuva elämäntapa, vähäinen liikunta sekä jatkuvasti saatavilla oleva liiallinen tai epäterveellinen ruoka lisäävät lihomisriskiä. Lihavuus lisää riskiä sairastua esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, astmaan ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Myös dementiaan, masennukseen, uniapneaan, kihtiin, sappi- ja haimasairauksiin sekä useisiin syöpäsairauksiin lihavuus lisää riskiä.

 - Arkiliikunta kunniaan. On tärkeää muistaa ylläpitää terveyttä tukevaa, säännöllistä liikuntaa, muistuttaa Juntunen.

- Korostan potilaille, että sama mitä arkista liikuntaa teette, kunhan se on mukavaa, sellaista, mistä pitää. Aina liikunnan ei tarvitse olla hieno harrastus, se voi olla esimerkiksi metsässä liikkumista tai marjastamista.

- Portaat ylös ja alas. Tai kannattaa jäädä vaikka pari pysäkkiä ennen kotia ja kävellä loppumatka, ehdottaa Juntunen.

Myös oikealla ja säännöllisellä ruokavaliolla on suuri merkitys.

- Värien iloa tulisi löytyä jokaisesta ruoka-annoksesta. Kasvikset, marjat ja hedelmät esille ja käyttöön. Puolet ruokakaupasta hankituista ostoksista pitäisi koostua juuri edellä mainituista.

Suomalaiset metsämarjat ovat kaikkien ulottuvilla, ne ovat hyviä suojaravintoaineiden lähteitä ja oikeita kuitupommeja. Samalla saa kunnon hyötyliikuntaa, kun marjastaa, vinkkaa Juntunen.

 Tekee mieli suklaata ja makeaa, tai jotain suolaista. Onko se epäterveellistä, pahasta?

- Painonhallinnan kompastuskivi on monesti liika ehdottomuus. Esimerkiksi kaikkia herkkuja ei tulisi kieltää, vaan muistaa kohtuullisuus. Muuten se jossain vaiheessa kostautuu, vastaa Juntunen.

Ja kohtuudessa on helpompi pysyä, kun pitää huolen säännöllisestä ja määrällisesti riittävästä arkiruokailusta.

- Pienet tottumusmuutokset omassa arjessa ovat parempia kuin suuret, kerralla tapahtuvat muutokset, joita ei sitten lopulta pysty toteuttamaan pysyvästi.

Painonhallinta tulee ottaa elämäntavaksi eikä ajatella sitä jonakin laihdutuskuurina: tämä on juuri monelle hankalaa.

- Monet haluavat päästä nopeasti tuloksiin, mutta painonhallinta vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, muistuttaa Juntunen.

paino
lihavuus
ruokavalio

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva