Juhlakunnosta
elämäsi

kuntoon

Teksti: NMT Media/Heta Jyrälä Kuva: Plugi
Juhlakunto tarkoittaa ihmisille eri asioita. Toiset haluavat pudottaa painoa, joku sutjakkaamman ulkomuodon ja kolmas kaipaa kokonaisvaltaista hyvää oloa. Mitä enemmän aikaa prosessille varaa, sitä parempia tuloksia ja pitkäkestoisempia tuloksia ehtii saada. Sutjakkaaseen silhuettiin ei ole oikotietä.
Kalorinkulutusmääriä

KESKIMÄÄRÄINEN kalorinkulutus noin 70kg henkilöllä (kcal/h)

HYÖTYLIIKUNTA 
Imurointi 260 kcal
Ostoskärryjen työntäminen 260 kcal
Nurmikon haravointi 276 kcal
Lumityöt 414 kcal
Mattojen piiskaus 300 kcal
Reipas portaiden nousu 600 kcal
Puutarhanhoito 300 kcal
Lasten kanssa leikkiminen 300 kcal
Polttopuiden hakkaaminen 450 kcal

URHEILU
Aerobic 515 kcal
Golf 365 kcal
Hiihto 590 kcal
Juoksu (rauhallinen) 710 kcal
Jalkapallo 500 kcal
Kuntosaliharjoittelu 440 kcal
Kävely (kohtalainen) 250 kcal
Laskettelu 350 kcal
Pyöräily (rauhallinen) 295 kcal
Sauvakävely 300 kcal
Uinti 295 kcal

Lähde: keventajat.fi, kaloritaulukko.fi

UKK-instituutin terveysliikuntasuositusten mukaan aikuisen ihmisen tulee liikkua viikossa 2,5 tuntia reippaasti tai 1,5 tuntia rasittavasti. Lisäksi lihaskuntoa tulee kohottaa ja liikehallintaa kehittää ainakin kaksi kertaa viikossa. Liikkuminen kannattaa jakaa useammalle päivälle siten, että kestoksi tulee vähintään 10 minuuttia. Hyötyliikunnan avulla päivittäinen liikuntapotti kertyy huomaamatta.

LAIHDUTTAMINEN LÄHTEE ruokavaliosta. Avaimet hoikempaan elämään löytyy usein lautaselta. Lähtökohtaisesti ruokavalion pitäisi olla sellainen, että sitä pystyy noudattamaan loppuelämänsä. Kaalikeittodieetti voi viedä kilot hetkellisesti, muttei tarjoa pysyvää ratkaisua.

Nälkälakon sijaan kannattaa pitää huolta, että syö tarpeeksi normaalia, terveellistä perusruokaa eli paljon kasviksia, täysjyvätuotteita, hyviä rasvoja sekä proteiinia. Lihaskuntoa voi treenata esimerkiksi kuntosalilla, kahvakuulaillen tai kuntopiiriharjoitteina. Tästä käynnistyy positiivinen ketjureaktio, sillä suurempi lihasmassa nostaa peruskulutusta, jolloin kaloreitakin palaa enemmän.

TÄRKEINTÄ PYSYVÄMMÄN elämänmuutoksen saavuttamisessa on liikunnan ilon löytäminen. Peili, mittanauha ja oma olo kertovat saavutuksista paremmin kuin vaaka, koska lihas painaa rasvaa enemmän. Terveyden kannalta on parempi olla hieman pyöreä ja hyväkuntoinen, kuin laiha, lihakseton ja huonokuntoinen.

Liikunnan ja lihaskunnon hyödyt ihmiselle ovat kiistattomat. Tutkimustenkin mukaan liikkuvat ihmiset ovat onnellisempia. Moni nykyihminen istuu suurimman osan päivästä tietokoneen ääressä. Istumatyön haittavaikutuksia voi ennaltaehkäistä ainoastaan liikkumalla.

Kesä- ja juhlakuntoon ehtii vielä hyvin. Liikuntaa harrastaessa omat tavoitteet kannattaa miettiä etukäteen ja pitää konkreettisina mielessä. Motivoituneena liikunnan into säilyy pitkään.

 

juhlat
hyvinvointi
Liikkuminen
urheilu

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva