Joka kodin kuntoilu-

välineet

Teksti ja kuvat: Ulriikka Myöhänen Vinkit ja ohjeistus: Intersport / Petteri Savolainen
Treenaaminen on helppoa ja tehokasta, kun käytössä on toimivat välineet. Kotikuntopiiri on helposti toteutettavissa ja mukavaa vastapainoa esimerkiksi salilla käymiselle. Esittelemme kuvien avulla näppärät kotikuntoiluvälineet, jotka sopivat pienimpäänkin asuntoon.

1. Hyppynaru

Naruhyppely kohentaa yleiskuntoa ja kuluttaa paljon energiaa. Lisäksi se vahvistaa sydämen ja verenkierron toimintaa, parantaa imunestekiertoa jaloissa sekä kehittää alaselän kuntoa. 

2. Kahvakuula

Tämän kotikuntoiluun sopivan painon avulla saadaan aikaan voimaa, kestävyyttä ja hapenottokykyä parantava treeni. Kahvakuulailun perusteet ovat loogisia ja helposti opittavissa. Paino on sopivan raskas, kun sillä jaksaa tehdä 3-5 hauiskääntöä.

3. Tasapainotyyny

Tyynyn avulla voi lisätä lihaskuntoa ja edistää pohkeiden sekä nilkkojen hyvinvointia. Tyynyllä seistään hartioiden levyisessä haara-asennossa, ja painoa siirrellään jalalta toiselle sekä päkiältä kantapäälle. Kokeile myös yhdellä jalalla seisomista. 

4. Vastustuskuminauha

Pieneen tilaan sopiva nauha on kätevä lihaskuntoharjoittelijan väline. Kuntoilu on tehokasta, sillä mitä pidempi liikerata on, sitä suurempi vastus saadaan aikaiseksi. Treenin tehoa lisätään valitsemalla jäykempi nauha tai lisäämällä toistoja.

5. Pilatesrulla

Rullaa kutsutaan istumatyöntekijän pelastukseksi, sillä treeni vahvistaa vatsalihaksia ja helpottaa selkäkipuja. Rullailu parantaa liikkuvuutta ja verenkiertoa. Välinettä käytetään niin hieronnassa, venyttelyssä kuin tasapainoharjoittelussa.  

6. Selätin 

Väline aktivoi keskivartalon syviä ryhtilihaksia ja auttaa tehostamaan selkärangan luonnollista liikkumista. Asetu laudalle ja käännä vartaloa ryhdikkäästi puolelta toiselle.

7. Vatsarulla

Vatsarullan avulla harjoittelet keskivartalon, käsivarsien ja olkapäiden lihaksia tehokkaasti. Tartu kahvoihin ja rullaile keskivartalo tiukkana polviltasi suorille käsille ja takaisin.

8. Hulavanne  

Tämä lastenkin suosikki aktivoi keskivartalon lihaksia. Painavampi voimavanne takaa tehokkaan treenin ja terveen keskivartalon. Vauhdin ylläpitäminen kuluttaa rutkasti energiaa ja lisää lihasten koordinaatiokykyä. 

Kuntoilu
kuntoiluväline

Saatat tykätä myös näistä jutuista