Hyppää pyörän

selkään

Teksti ja kuvat: Ilpo Lommi
Maanteillä, kadulla ja maastossa näkyy polkupyöräilyn suosion vahva kasvu. Silmiinpistävää on myös pyörien ja ajovarusteiden monenkirjavuus.

Nuorison suosikeiksi ovat palanneet vuosikymmenten takaa pienipyöräiset jopot ja ponit. Aikuiset kiitävät monivaihteisilla paksurenkaisilla maastopyörillä ja vauhdikkailla kapearenkaisilla maantiepyörillä tai niiden välimuodoilla, hybrideillä. Jotkut tahkoavat vielä perinteisillä vaihteettomilla peruspyörilläkin.

Pyörävaihtoehtojen lisääntyminen ja -tekniikan kehittyminen lienevät yksi syy harrastuksen kasvuun. Siihen vaikuttavat myös pyöräilyn ympäristöystävällisyys, edullisuus ja terveellisyys hyötyliikuntana esimerkiksi työmatkoilla. Aktiivikuntoilijatkin ovat ottaneet pyöräilyn suosikkilajikseen.

Kaluston monipuolisuus antaa miettimisen aihetta pyörän ostajalle. Kuopion Pyöräilyseuran puheenjohtaja Pasi Savolainen korostaa pitkällä kilpa- ja hyötypyöräilijäkokemuksellaan, että tärkein hankintakriteeri on käyttötarkoitus.

LYHYITÄ MATKOJA sekä harvakseen ja maltillisesti ajaville soveltuu hänen mielestään vaihteeton peruspyörä jalkajarruineen. Niitä löytyy urheilu- ja pyöräliikkeistä sekä tavarataloista reilulla parilla sadalla eurolla. Toki vaihteet helpottavat ajoa varsinkin ylämäissä ja vastatuulessa.

- Maantiellä ja maastossa kilpa- tai kuntoilumielessä ajavien kannattaa hankkia ajoalustalle sopiva laatupyörä asiallisine lisävarusteineen. Hybridipyöräkin voi olla kuntoilijoille ja retkipyöräilijöille hyvä ratkaisu ajomaastojen vaihdellessa. Nämä suositut monikäyttöpyörät ovat renkaiden leveydeltään, paksuudeltaan sekä kuvioinniltaan maantie- ja maastopyörien välimuoto. Yleensä niissä ovat lokasuojat sekä tavarateline vakiovarusteina, selvittää Savolainen.

Kilpa- ja maastopyörien hintahaitari on hänen mukaansa hyvin laaja.

- Edullisimmat kelpo pyörät maksavat tuhannen euron molemmin puolin, mutta superkevyet huippupyörät nousevat lähes pikkuauton hintaan. Jotkut tosiharrastajat rakentavat pyöränsä tarkkaan valitsemistaan laatuosista, mutta liikkeistäkin löytyy tasokasta kalustoa. Lähes kaikilta valmistajilta löytyy laadukkaista sekä vähemmän kestävistä osista koottuja pyöriä. Hintalappu kertoo usein eron.

PASI SAVOLAINEN suosittelee pyörän ostamista liikkeestä niin, että sitä voi kokeilla oikeiden mitoitusten ja ajotuntuman löytämiseksi. Mitoitus vaikuttaa olennaisesti ajoasentoon ja siten mukavuuteen samoin kuin selkä- ja polvivaivojen välttämiseen pitkillä matkoilla.

- Levyjarrut ovat vannejarruja tehokkaammat, kestävämmät ja turvallisemmat etenkin sateella sekä talvella. Joustokeula on Savolaisen mielestä hyvä ominaisuus maastossa ja epätasaisilla teillä. Talvella nastarenkaat tekevät pyöräilystä rennompaa.

Ympäri vuoden pyöräilevällä Savolaisella on puolenkymmentä polkupyörää erilaisiin käyttötarkoituksiin. Sellaista keliä ei hänen mielestään juuri ole, jolloin pyöräily olisi mahdotonta.

KYSE ON pukeutumisesta ja pyörän varustamisesta tilanteen mukaisesti. Etenkin kehnoilla keleillä tuulenpitävä asu, hyvät ajosormikkaat, -lasit sekä viiman estävä lakki kypärän alle ovat tarpeen. Kenkien on syytä olla kosteutta kestävät ja tukevapohjaiset. Paljon pyöräileville suosittelen lukkopolkimia, joissa kenkä kiinnittyy polkimeen ns. klossilla. Ylivoimaisesti tärkein ajovaruste on kypärä. Sen pitää olla kestävä ja päähän sopiva remmikiinnityksellä.

- Lukkopolkimilla tulee polkimiin paremmin nosto- ja pyöritysvoimaa ja siten tehoa. Pitkillä matkoilla sekä mäkimaastoissa eron huomaa tavallisiin polkimiin. Takavuosina poljinten etuosassa oli kenkähäkkejä, mutta niihin saattoi jäädä kiinni äkkitilanteessa. Itselleni sattui pyöräilyurani pahin kaatuminen juuri häkkipolkimilla, muistelee Savolainen.

Lisä- ja turvavarusteista olennaisimmat ovat valot sekä heijastimet. Savolainen käyttää kypärälamppua, jonka valokeila liikkuu katseen mukana. Akulliset tai paristolliset led-lamput ovat tehokkaita ja edullisia. Viisas pyöräilijä käyttää heijastimia ja pukeutuu ympäristöstä erottuen värikkäisiin vaatteisiin.

- Autoilijat eivät usein ymmärrä, miten nopeasti pyöräilijät liikkuvat. Vauhtia voi olla 40-50 km/t ja alamäissä enemmänkin. Pyöräilijän on toki hallittava ajoneuvonsa kovissakin vauhdeissa ja varauduttava yllätyksiin, vaikkapa auton, koiran tai lapsen tuloon eteen. Maanteiden pientareet ovat Suomessa kapeat. Siksi kannattaa aina käyttää pyöräteitä. Huomaavaisuus kävelijöitä sekä muita pyöräilijöitä kohtaan ovat niilläkin tarpeen, tähdentää Savolainen.

Pyörävarkaudet ovat lisääntyneet Kuopion seudullakin niin rajusti, että vankka lukko on ehdoton vakiovaruste. Savolainen muistuttaa myös pyörän huoltamisesta syksyllä ja keväällä.

- Pyörän kuntoa on kuitenkin tarkkailtava ja huolettava ajosesongin aikanakin, koska viat voivat olla turvallisuusriski. Ensimmäinen huoltotoimenpide on pyörän pesu ja ketjun rasvaus.

PYÖRÄN TÄRKEIN säätö on Savolaisen mukaan satulan korkeus.

- Nyrkkisääntö on, että polkimen ollessa ala-asennossa kantapää yltää sille jalka suoristuneena. Lisäksi polkimien ollessa samalla vaakatasolla on polvien asetuttava samalle pystyakselille poljinakselin kanssa. Ohjaustangon etäisyys satulasta on mitoitettava niin, että ajaminen on rentoa ja selkäystävällistä. Myös satulan muoto ja kovuus vaikuttavat ajomukavuuteen.

Eli pyöräilijän osto- ja muistilista venyy aikamoisen pitkäksi, mutta ehkä siinäkin on yksi hohto harrastukseen. Pyöräillä voi monella tavalla.

pyöräily
pyörä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva