Apua niska-hartiaseudun

särkyyn

Teksti: Timo Kettunen Kuva: Wikimedia
Niska- ja hartiaseudun kiputilat ovat koskettaneet meistä lähes jokaista. Osa kokee vaivan ohimenevänä välttämättömänä pahana, mutta osalle kivut ja jäykkyys ovat ihan oikea ongelma.

Niskan kivut ovat erittäin yleisiä, ja ylivoimaisesti yleisin niskakivun syy on niskan ja hartioiden lihasjännitys. Vaikka kireät lihakset vaivaavat valtaosaa, on niska-hartiavaivojen tarkka diagnosointi usein vaikeaa – aiheuttavia tekijöitä voi olla taustalla useita. Kipu ei ole ikäsidonnainen ongelma, vaan kaikenikäiset kärsivät kivusta.

Terveystieteiden maisteri, sairaanhoidon opettaja ja fysioterapeutti Seija Kujala-Przeliorz Savon ammatti- ja aikuisopiston hierontaklinikalta kertookin, että nuorista noin 10 % kokee päivittäin niskakipua. Aikuisista naisista noin 40% ja miehistä noin 25% on kokenut viimeisen vuoden aikana niska-hartiaseudun kipua. Kyseessä on siis erittäin yleinen vaiva, joka varsinkin naisilla yleistyy iän mukana.

NISKA- JA hartiaseudun kipua aiheuttavat sekä fyysiset että henkiset kuormitustekijät. Tupakointi ja ylipaino altistavat kivulle, mutta suurin tekijä on huono ergonomia töissä ja harrastuksissa – varsinkin jos työliikkeet edellyttävät hartian tai yläraajan jatkuvaa käyttöä, tai työ on liian yksipuolista. Jatkuva tietokoneen käyttö tai kännykkään puhuminen altistavat helposti särylle. Mitä enemmän lihas väsyy ja kipeytyy, sitä jäykemmäksi se muuttuu. Kipu tulisikin aina ottaa varoituksena elimistölle, Kujala-Przeliorz sanoo. 

− On hyvä muistaa, että lihasjännityksestä aiheutuva kipu on varoitusmerkki siitä, että olemme ylittäneet voimavaramme. On paljon ammatteja ja työtehtäviä, joissa esiintyy  niska-hartiaseudun kipujen riskitekijöitä. Työskentely kädet kohoasennossa, vartalo kiertyneenä tai kumartuneena, tai pelkkä pitkäaikainen istuminen altistavat säryille niska-hartiaseudussa.

LIHASJÄNNITYKSEN TÄRKEIN hoito on ennaltaehkäisy. Seija Kujala-Przeliorz kertookin, että ensisijaisia keinoja ovat hyvät työskentelyolosuhteet ja taito käyttää omaa kehoa oikein sekä työssä että vapaa-ajalla. Myös riittävä työn tauotus sekä työn kokeminen mielekkäänä ovat tärkeitä asioita. Vaikka ennaltaehkäisy on tärkeää, ei absoluuttista särynpoistovinkkiä voi antaa.

− Ei ole yhtä poppakonstia! On hyvä oppia tuntemaan oma kehonsa, miten sitä parhaiten käytetään ja huolletaan. Ja on hyvä tehdä säännöllisesti jotain, joka tuottaa mielelle iloa ja virkistystä, Kujala-Przeliorz toteaa. 

MONET KÄYTTÄVÄT niska-hartiaseudun kiputilojen hoitoon hierontaa, mutta myös fysioterapiasta on useille apua. Ortopediseen manuaaliseen terapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jaakko Marjokorpi kertoo, että fysioterapiaan voi tulla ongelman kanssa vaikka kipuja ei vielä olisikaan. Fysioterapia pyrkii ennaltaehkäisemään kiputiloja huomioimalla asiakkaan ergonomian sekä yksilölliset asentovirheet sekä kuormitustekijät. 

− Meillä on esimerkiksi ryhmämuotoista toimintaa, jossa kaularangan liikkuvuutta ja niskahartiaseudun lihasten voimaa arvioiden, kartoitetaan pienryhmissä  asiakkaiden asentoa ja hartiarenkaan toimintaa. Kartoituksen pohjalta asiakkaalle neuvotaan yksilölliset harjoitteet. 

− Myös jalan asennolla voi olla vaikutusta kehon kipuihin, joskaan ei merkittävää roolia niskasäryn suhteen. Jalan asentovirheet kipuilevat yleensä alaselkään – varsinkin jos ollaan paljon jalkojen päällä – mutta esimerkiksi korkeiden korkojen vaikutus voi ulottua niskaan saakka. Voimme tutkia jalkojen virheasentoa ja analysoida kävelyä. Tutkimusten perusteella ohjaamme oikeanlaiset harjoitteet ja tarvittaessa tehdä yksilölliset tukipohjalliset.

MITÄ SIIS tehdä jos niskaa särkee? Hierojan ja fysioterapeutin lisäksi apua voi hakea esimerkiksi akupunktiosta. Kipeän niskan hoidossa auttaa myös kevyt liikunta. Vaikka lihasvoimaa ja -kestävyyttä parantavasta liikehoidosta on hyötyä, on sauvakävely yksi parhaista liikuntamuodoista kuntouttamaan niska-hartiaseutua.                                           Kipua ei kuitenkaan tule sietää liian pitkään. Seija Kujala-Przeliorz summaakin, että jos kipu pitkittyy, täytyy niskakivun tausta selvittää. 

− Hoidon kulmakiviä pysyvien muutosten aikaansaamiseksi ovat työolosuhteiden korjaaminen, henkisten kuormitustekijöiden  vähentäminen ja oma aktiivinen harjoittelu.

JOTEN MITÄPÄ odotat? Lenkille siitä! 

niska
hartia
särky
kipu

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva