Ruokatrendit 2019

Ruoka on harrastus ja elämys

Teksti: Digimag/Heta Jyrälä Kuva: Kesko
Ihmiset haluavat panostaa ruuan laatuun ja elämyksiin sekä oppia laittamaan uudenlaisia annoksia. Samalla kaupan rooli muuttuu. Ruokakaupasta tulee pitkällä tähtäyksellä myös oleskelupaikka, ja siellä voidaan järjestää esimerkiksi ruokakursseja.

Tietoinen kuluttaminen
K-ryhmän Ruokailmiöt 2019 -raportin mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Tämä tarkoittaa K-Citymarket Päivärannan kauppias Pasi Topparin mukaan sitä, että ostoskoreihin valitaan yhä enemmän suomalaista lähiruokaa. 
Lisäksi kotitalouksissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi hävikin vähentämiseen, oikein ostamiseen sekä kasvisten käytön lisäämiseen. Hävikin vähentämiseksi kaupassa käydään useammin ostaen vähemmän kerrallaan. 

Ruoalla hyvinvointia
Ruokavalinnoissa mietitään entistä enemmän omaa fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Hyvinvointia tavoitellaan luonnollisilla raaka-aineilla. Myös herkutteluun etsitään parempia ja terveellisimpiä vaihtoehtoja. Ruokailmiöt–tutkimuksen mukaan jopa 47 prosentilla suomalaisista ostopäätöksiin vaikuttaa hyvinvoinnin huomioiminen.

Ruuan tuomat elämykset
Ruoka ei ole vain suoritus, vaan se on myös nautinto. Ihmiset haluavat panostaa makuelämyksiin, joten kodin ostosvalinnat painottuvat esimerkiksi valmiiksi perattuun kalaan, tuoreisiin yrtteihin ja perunaan sekä lähileipomon leipiin ja pienpanimo-oluisiin. 
Päivärannassa tehtiin juuri mittava palvelutiskiuudistus. Näyttävältä palvelutiskiltä löytää entistä monipuolisemman liha- ja kalavalikoiman. Lisäksi tiskiltä saa hieman erikoisempia tuotteita, kuten simpukoita. Kaupan omassa jauholeipomossa puolestaan leivotaan tuoreita leipiä laatutietoisille asiakkaille.

Ruuanlaitto yhdistää ihmisiä
Ihmiset haluavat oppia laittamaan parempaa ruokaa, jotta he voivat hemmotella itseään ja läheisiään. Ruuanlaittaminen on harrastus, jonka parissa perheet ja ystäväporukat viettävät aikaa. Ennen vieraat kutsuttiin valmiiseen pöytään, mutta nyt kaikki haluavat osallistua elämyksien ja makunautintojen luomiseen. Yhteinen puuhaaminen ja ateriointi myös vahvistaa vuorovaikutusta, ihmisten välisiä suhteita sekä lisää yhteenkuuluvuutta. 

Aasian makumaailma kiehtoo
Aasialainen makumaailma kiehtoo kotikokkeja edelleen. Japanilaisen tai thaimaalaisen keittiön lisäksi uusia makuja löytyy koko ajan lisää, kun ihmiset matkustavat syvemmälle Aasiaan. 
Sushi on pitänyt pintansa jo useita vuosia, ja Suomen parasta vähittäiskaupasta myytävää sushia saa myös Kuopiosta. Päivärannan 
sushibuffet koostuu paikan päällä tehdystä takuutuoreesta sushista. Ainutlaatuisen maun salaisuus on alkuperäinen japanilainen riisi sekä kastikkeet, joita ei muualta löydy.  

 

Kesko oyj
www.kesko.fi

Kesko
ruokatrendit
#ruoka
#k-citymarket päiväranta
#k-citymarket

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva