Elämäntapamuutos

vaatii pieniä
tekoja &
paljon toistoja 

Teksti: Digimag/Maiju Korhonen Kuva: Digimag/Mirka Happonen
Elämäntapamuutos tapahtuu vähän kerrallaan selkeitä tavoitteita seuraten. Jotta se onnistuu, on muistettava olla ennen kaikkea armollinen itselleen.

Vuonna 2017 Ninja Tarvainen painoi 123 kiloa ja oli jonossa sappikivileikkaukseen. Hän oli alle 30-vuotias, kahden lapsen töissä käyvä äiti, jonka elimistö oli rikki ja jota väsytti paljon. Leikkauksen jälkeen paino tippui 16 kiloa. Tarvainen arpoi mielessään, mikä vitsaus mahtaisi olla seuraavana vuorossa. Olisiko se diabetes? 

– Halusin olla kiinteämpi ja jaksavampi. Halusin puuskuttamisen sijaan liikkua lasteni kanssa ilolla, Tarvainen muistelee. 

Tarvainen oli yrittänyt laihduttaa useita kertoja aiemminkin, mutta projekti oli kaatunut aina ensimmäisen retkahduksen myötä. Hän päätti ostaa kolme viikkoa kestävän nettivalmennuksen tsemppariksi. Valmennuksen ohjeet tuntuivat aluksi epärealistisilta. Toisin kuin laihdutuskuuri sanana antaa ymmärtää, Tarvainen sai vähentämisen sijaan lisätä syömäänsä ravinnon määrää. Jotta kaikki valmennuksen suosittelemat ateriat todella tulivat syödyksi, hän katsoi ruoka-ajat kellosta ja eli sen mukaan. Se kannatti. 

– Kolmen viikon aikana pahin pöhötys katosi, olo parani ja aineenvaihdunta alkoi toimia. Ohjeena oli muun muassa vaihtaa pasta gluteenittomaan ja jättää maito ruokavaliosta pois. Se oli yllättävän helppoa, Tarvainen muistelee.

Toinen järkytys oli se, kun Tarvainen näki kuvan itsestään. Valmennuksen teho perustui todelliseen minäkuvaan, joka selvisi parhaiten selfiestä. Kuva kertoi, että jotain olisi hyvä tehdä. Se kertoi myös myöhemmässä vaiheessa edistymisestä ja motivoi jatkamaan uudella tiellä. 

Laihduttaminen alkoi tuottaa nopeasti tulosta. Kuukauden aikana tippui kuusi kiloa. Uuden ruokavalion, syömisrutiinien, liikkumisen ja laihtumisen ansiosta Tarvainen huomasi olevansa energisempi kuin aiemmin.  

– Tutustuin kolmen viikon aikana Facebook-ryhmään, jossa sai jakaa kuvia onnistumisista. Se oli motivoivaa. Valmennuksen loputtua jäin kaipaamaan saamaani vertaistukea, koska huomasin sen olevan minulle tärkeää, Tarvainen sanoo.

Hän etsi somesta inspiraatiokuvia, ja päätti lopulta itse perustaa Instagram-tilin, joka toimisi jatkossa hänen päiväkirjanaan. 

Näin onnistut elämäntapa- muutoksessa
  • Mieti mitä muutokselta haluat.
  • Luo itsellesi uudet rutiinit ja sovita ne arkeen.
  • Pidä ruokapäiväkirjaa, niin huomaat sudenkuopat.
  • Etsi oma lajisi, joka pitää motivaatiota yllä.
  • Ole itsellesi armollinen ja anna muutokselle aikaa.
  • Anna tilaa välillä omille ajatuksille ja pistä some kiinni.
  • Lepää riittävästi ja rauhoita illat.

Vinkit antoi liikuntaneuvoja,
personal trainer ja fysioterapeutti 
Mira Ollikainen.

LAIHDUTUSPROJEKTI ALKOI muistuttaa pian kokonaisvaltaisuudessaan elämäntapamuutosta. Tutustuminen omiin tapoihin paljasti Tarvaisen olevan tunnesyöjä. Myös television ääressä syömisestä oli tullut paha tapa, joka piti saada kitkettyä pois. Tarvainen keksi korvaavia keinoja käsitellä tunteitaan ja muutti naposteluun käyttämänsä herkut karkeista ja sipsistä dippivihanneksiin. 

– Suurin muutos ruokavaliossani oli kuitenkin vehnän vaihtaminen sataprosenttiseen kauraan. Aloin myös käyttää hyviä rasvanlähteitä, kuten pähkinöitä ja avokadoa. Öljyn korvasin kylmäpuristetulla neitsytoliiviöljyllä ja leivällä käytän luomu Oivariinia, Tarvainen kertoo.

Ajan myötä syömisen merkitys tunteiden säätelyssä on vähentynyt ja Tarvainen korvaa esimerkiksi iltanapostelun kupillisella teetä.
Keväällä 2020 Tarvainen kävi InBody-mittauksessa. Siellä hänelle selvisi, että ihannepaino olisi 68–71 kiloa. Siellä kirkastui tavoite 70 kilon tavoitepainosta.

– Laihdutusurakkani oli alussa hirveän iso, 53 kiloa. Auttoi, kun palastelin sen 500 gramman osatavoitteisiin. Siten sain enemmän onnistumisen tunteita. Nyt tavoitteeseen on matkaa enää seitsemän kiloa, Tarvainen iloitsee.  

Elämäntapamuutos on tuonut Tarvaiselle uusia rutiineja ja paljon toistoja. Pikkuhiljaa niistä on muodostunut oma arki. Liikunnan määrä on lisääntynyt vähän ehkä huomaamattakin, sillä nyt siihen on aito halu. 

– Ostin talvella uudet sukset, vaikka olen aina inhonnut koululiikuntaa. Fiilis on energinen, ja voin tosi hyvin. Se näkyy niin fyysisenä kuin henkisenäkin jaksamisena. Myös unentarve on pienempi, Tarvainen toteaa. 

– Ihmettelen, miten olen ollut niin laiska ihminen. Kotioveltani näkyy kaupan ovi ja silti menin sinne aina autolla, Tarvainen jatkaa.

Elämäntapamuutos sekä muutti Tarvaisen ulkokuorta että vaikutti hänen sisimpäänsä. Tunteet mylläävät edelleen, mutta niiden käsittelytapa on erilainen. Liikunta ja armollisuus itseä kohtaan auttavat paljon. Terveellisen ruoan laitosta tuli rasitteen sijaan mukava harrastus. Oivallus siitä, että onnistunut elämäntapamuutos ja laihduttaminen ovat pohjimmiltaan pieniä tekoja ja paljon toistoja, vaatii pitkäjänteisyyttä, mutta on palkitsevaa. Nyt Tarvaisen tavoitteena ovat Tahkon portaat. Ennen niiden nousemiseen kului aikaa 45 minuuttia, nykyään menee enää 14 minuuttia. Saavutetut tulokset motivoivat ylittämään itsensä ruuhkavuosien keskelläkin.

– Aikaa riittää juuri niille asioille jotka itseä kiinnostavat kaikkein eniten. Minulle tärkeitä asioita ovat hyvän ruoan laittaminen ja liikunta. Jos on aikaa mennä TV:n ääreen, on aikaa liikunnalle, Tarvainen toteaa.

Ninjan matkaa kohti tavoitepainoa voi seurata Instagramissa tunnuksella @miinuskiloja

miinuskiloja
instagram
ninja tarvainen
laihdutus
elämäntapamuutos

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva