Kankkunen:

Monen toimen mies

Teksti ja kuva: Jere Lehtonen
Kun yrittää paljon, voi myös onnistua monessa.

Vastikään 60 vuotta täyttänyt Kari Kankkunen on elämässään ehtinyt olla monessa mukana. Hän on ollut taustavaikuttajana ja osakkaana useassa yrityksessä, joiden toiminta-aloina on ollut kaikenlaista aina moottoreista ja veneistä alkaen ravintoloihin ja pienpanimotoimintaan asti. Moni näistä on kasvanut isoksikin toimijaksi.

Tekemisessä on auttanut laaja tuttavuuksien verkosto, jossa on mukana Kankkusen lennättämiä tai konsulttitoiminnassa vastaan tulleita asiakkaita. Lisäksi monitoimijaa ohjaa sananlasku ”illan torkku, aamun virkku.”

- Aikaisin aamulla ylös, ja heti jotain tekemään, Kankkunen kiteyttää elämänohjeensa.

Kankkunen myös lähtee ennakkoluulottomasti mukaan yrittämään, vaikka idea ei taloudellisesti lupaavalta näyttäisikään.

- Eihän ravintolayrittämisessä paljon järkeä tällä hetkellä ole, Kankkunen sanoo.

- Silti lähdin nykyiseen projektiin mukaan, kun on suomalaisittain niin uudesta konseptista kyse.

KUN ON monessa mukana, epäonnistumisiakin tulee välttämättä vastaan. Niistä on Kankkusen mukaan vain päästävä ylitse.

- Monesti epäonnistumiset tuntuvat henkisesti raskaammalta kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Kaikki niitä kuitenkin joutuvat elämässä kokemaan. Ei niitä kannata jäädä murehtimaan.

Kuopiossa lapsuutensa ja kouluvuotensa viettänyt Kankkunen lähti aikoinaan seuraamaan isiensä jalanjälkiä.

- Kun ukin isä oli kivityömies, ukki rakennusmestari ja isä diplomi-insinööri, oli insinööriksi lähteminen luonnollinen ratkaisu.

Insinööriopinnot keskittyivät teollisuustalouteen ja kansainväliseen talouteen, tarkemmin laatuun ja sen mittaamiseen, josta Kankkunen teki väitöskirjansa. Aiheesta löytyy hänen kirjoittamanaan useampikin teos, kuten muun muassa strategista mittaamista käsittelevä Mittareilla menestykseen.

Moottorikulkuneuvoihin Kankkunen kertoo kiinnostuksensa syttyneen jo lapsena, kun vuonna 1967 edesmenneeltä ukilta jäi Tunturi-mopo perinnöksi. Sittemmin hän tutustui tulevaan kilpa-ajajaan Eero Hyväriseen, ja kokeili itsekin muun muassa jäärata-ajoa, SM-mitalimenestyksellä.

TÄRPIT : KUOPIO
Kauppahalli
"Halli ilman muuta, siellähän minä itsekin pyörin.”
Tori
”Torilta ja sen läheltä ostan nykyisellään rautakauppoja lukuun ottamatta ihan kaiken."
Satama
”Sataman seutua ja sen ravintoloita voin suositella kaikille.”

Vuonna 1977 syntyi yritys nimeltä Onni Motor, jonka Kankkunen perusti yhdessä Pekka Miettisen, Risto Tenhusen ja Risto Hakkaraisen  kanssa. Yritys oli seuraavina vuosina mukana moottori- ja lasketteluliiketoiminnassa ympäri Suomea.

Jarmo Lehtisen kanssa Kari Kankkunen aloitti edelleen jatkuvan konsulttibusineksen. Yrityksen toiminnan käsittäessä myös Ruotsiin, tuli miehille mieleen hankkia oma lentokone, jotta pääsisi kätevämmin asiakkaiden luokse.

- Eihän se yksimoottorinen lentokone mihinkään riittänyt, Kankkunen toteaa kuivasti.

TARPEESEEN OSTETTIIN isompia ja parempia lentokoneita ja Kankkunen hankki itselleen ensin ansiolentäjän ja sitten liikennelentäjän paperit.  Loppujen lopuksi lentobisnes laajeni Airfix Oy:ksi, joka on koneiden arvolla mitattuna Finnairin jälkeen toinen Suomessa.

Moottoreiden vastapainona Kankkunen nauttii luonnosta ja luonnonmukaisuudesta.

- Siinä maailmassa, jossa lennättämäni asiak​kaat ovat, ei mikään riitä. Aina on joku, joka omistaa enemmän ja kuluttaa enemmän. Ei se hyvä sieltä löydy.

Nykyisellään hän kertoo viettävänsä 90 päivää vuodesta Kuopiossa, jossa hänellä on metsää, maataloutta lampaiden ja kanojen kanssa, sekä verkot ”ympäri vuoden vesillä.”

Kankkunen myös arvostaa luomuruokaa, jota hän pitää kaikin puolin parempana vaihtoehtona. Lisäksi hän näkee sen osana kestävää kehitystä.

- Luomuintoilu on ehkä insinöörille epätyypillistä, mutta tämä on minun tapani vähän korvata sitä, minkä taivaalla kaasuttelen.

Karin aikajana:
1955
Kari Kankkunen syntyy Kuopiossa.
1977
Onni-Motor perustetaan yhdessä Kuopiolaisten kumppanien kanssa kanssa.
1979
Kankkunen valmistuu diplomi-insinööriksi.
1986
Kankkunen saa ansiolentäjän paperit.
1988
Kankkusesta tulee tekniikan lisensiaatti.
1993
Kankkunen väittelee tekniikan tohtoriksi.
1997
Tietotaito päivitetään liikennelentäjäksi. Suihkukoneella lentäminen onnistuu ensimmäisen kerran.

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva